رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

فصل جدید خدمت جهادی و انقلابی

چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۱۷ ب.ظ

فصل جدید خدمت جهادی و انقلابی

دوره سیزدهم ریاست جمهوری ایران با تنفیذ حکم آیت‌الله رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز شد. دولت سیزدهم در شرایطی کار را تحویل گرفت که کارنامه دولت پیشین، انبوهی از نارضایتی‌های اجتماعی را به جای گذارده و انتظارات زیادی را از دولت جدید برای حل مشکلات مردم رقم زده است. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ نیز مهم‌ترین انتظارات مردم و نظام از کابینه سیزدهم را ترسیم کرد که در ادامه برخی از این انتظارات مورد مداقه قرار خواهد گرفت.
۱. از دولت سیزدهم انتظار می‌رود که به سرعت برای حل مشکلات و تأمین مطالبات به‌حق مردم برنامه‌ریزی نماید. با توجه به تنوع موضوعات و مسائل مبتلابه کشور و تفاوت‌های ماهوی میان آنها، لازم است دولت جدید دو موعد «کوتاه‌مدت» و «میان‌مدت» برای اقدامات و برنامه‌های خود مدنظر قرار دهد. موعد «کوتاه‌مدت» تا پایان سال ۱۴۰۰ تعریف شود و دولت برنامه‌های مشخصی برای حل مشکلات فوری و اولویت‌دار همچون تأمین نیاز‌های مهم اعم از آب و برق، کالا‌های اساسی و واکسیناسیون کرونا اعلام و اجرایی کند؛ به‌گونه‌ای که تا پایان سال، این مسائل حل شده باشد و نگرانی فوری مردم تا حد زیادی برطرف شود. با توجه به اینکه امروز یکی از مسائل و مشکلات اولویت‌دار و پرغصه کشور پیک شدید کرونا است، برنامه‌ای ویژه برای مهار پیک کنونی با استفاده از حداکثر ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و سایر قوا اندیشیده شود که از جمله آن توسعه گستره واکسیناسیون به اقشار گوناگون مردم و تسریع در انجام آن است. همچنین لازم است کاهش مشکلات ناشی از شیوع کرونا و جبران آسیب دیدگی اقتصادی مردم ناشی از آن در دستور کار قرار گیرد.
به‌موازات برنامه کوتاه‌مدت، برنامه «میان مدت» نیز باید اندیشیده شده و بر اساس مدت‌زمان چهار ساله و تا پایان کار دولت سیزدهم مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌های راهبردی و عملیاتی جهت پیشرفت و توسعه زیرساخت‌های کشور و اصلاح ریل‌گذاری کشور در مسیر پیشرفت درون‌زا طرح‌ریزی و اجرا شود. طبیعی است که این برنامه‌ها، نافی یکدیگر نیست و باید به‌صورت همزمان دنبال گردد.
۲. یکی از نقاط قوت آقای رئیسی در چند مسئولیت اخیر که موردتوجه مردم نیز قرار گرفت ارتباط با مردم بود که امید است همین روحیه امتداد یابد، اما نباید به تعامل میدانی اکتفا کرد. دولت سیزدهم باید به دنبال ایجاد «سازوکار تعامل پایدار دولت با مردم» باشد، به گونه‌ای که مردم بتوانند بدون مشکل صدای خود را به گوش دولتمردان برسانند. باید با مردم از مجاری رسمی و رسانه‌ای نیز مرتباً سخن گفت و متناوباً از مسائل کشور، دستاورد‌ها و نیز مشکلات پیش رو با آن‌ها صادقانه صحبت کرد. انتظار می‌رود به‌صورت نوبه‌ای به مردم گزارش پیشرفت کار‌ها و چالش‌ها داده شود و اگر جایی کمک مردم نیاز است با آن‌ها در میان گذاشته شود.
۳. استماع صدای عموم مردم، دولت را از شنیدن دیدگاه نخبگان مستغنی نخواهد کرد؛ لذا برای عبور از مشکلات و رساندن ایران به قله‌های رفیع پیشرفت و افتخار از نظرات نخبگان و صاحب‌نظران گوناگون با سلایق مختلف سیاسی و فکری که دل در گرو تعالی این کشور دارند باید استفاده شود. اکنون کشور به تلاشی فراگیر و جمعی فارغ از سلایق سیاسی و گرایش‌های جناحی نیاز دارد و از این رو ضروری است دولت سیزدهم دست یاری خود را به سوی همه نخبگان کشور دراز کند و همیاری آحاد ملت ایران چه آنانی که به رئیس‌جمهور منتخب رأی داده‌اند و چه دیگران را می‌طلبد.
۴. همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «در تشکیل دولت باید سرعت عمل به خرج داد. شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که در تشکیل دولت تأخیر بیفتد. هم رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی و هم مجلس محترم در تصویب و اظهارنظر سریع در باب وزرا شتاب به خرج بدهند که ان‌شاءالله زودتر دولت مشغول کار بشود.»‌از رئیس‌جمهور انتظار می‌رود کابینه‌ای توانمند، مؤمن، مردمی و خدمتگزار را با استفاده از حداکثر ظرفیت‌های نخبگانی کشور معرفی نماید و بر پایه این خصوصیات کابینه به حل مشکلات کشور همت گمارد. بر این اساس اعتقاد کامل و از سر اخلاص به انقلاب اسلامی و راه امام و شهدا و داشتن روحیه و توانمندی مدیریت جهادی، مهم‌ترین شاخص گزینش مدیران ارشد دولت و تنها راه‌حل عبور از چالش‌های پیش رو در حل مسائل کشور است؛ لذا در انتخاب مدیران دولتی توجه به این خصیصه‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

۵. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اگر به معنای واقعی کلمه می‌خواهیم در کنار مردم باشیم باید با فساد و مفسد مبارزه بی‌امان کنیم. بستر‌ها و زمینه‌های فساد در قوه مجریه تشکیل می‌شود. اصل قضیه اینجاست. اینجا باید با فساد مبارزه کرد.» با توجه به اینکه یکی از انتظارات عمده مردم از رئیس‌جمهور، مبارزه با فساد است، باید در جهت خشکاندن ریشه‌های فساد در درون قوه مجریه، برنامه‌ریزی جدی و اقدام قاطعی در پیش گرفته شود. از این رو شناسایی و کشف و مقابله با فساد از اولویت‌های دولت سیزدهم خواهد بود که ضروری است در این راه از کمک سایر قوا و نهاد‌های نظارتی بهره‌گیری شود.
می‌دانیم که در سال‌های اخیر به علل گوناگون، سرمایه اجتماعی دولت ضربه دیده و کاهش پیدا کرده است، لذا دولت سیزدهم باید برنامه‌ریزی برای ترمیم سرمایه اجتماعی دولت و ارتقای اعتماد عمومی را در رئوس اقدامات خود قرار دهد و به آن توجه ویژه کند و اساساً روح حاکم بر اقداماتش اصلاح این مشکل و بازگشت اعتماد عمومی مردم به دولت باشد. از هفته آینده با معرفی و اخذ رأی اعتماد وزیران، دولت سیزدهم تمام تمرکز و توان خود را مصروف حل مشکلات و مسائل کشور و آغاز مجدد حرکت به سمت پیشرفت خواهد کرد به همین خاطر فرصت و مجالی برای ورود به حاشیه‌سازی‌ها و مسائل فرعی و کم اهمیت نخواهد داشت. همه سیاسیون چه موافق و چه منتقد دولت و اصحاب رسانه باید به این مهم توجه کنند و اجازه ندهند که وقت دولت و کشور بر سر مسائل حاشیه‌ای هدر رود.

همین مطلب:

روزنامه جوان- فصل جدید خدمت جهادی و انقلابی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی