رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

دانشگاه و تحول راهبردی در علم و فناوری

از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار ملی یک کشور، قدرت علمی است که از ظرفیت‌سازی در حوزه دانش و فناوری نشئت می‌گیرد. در کشور ما نیز به برکت انقلاب اسلامی و روحیه اعتمادبه‌نفس ملی ناشی از آن، گام‌های بزرگی در این مسیر برداشته‌شده و حوزه علم و فناوری یکی از حوزه‌های پیشتاز و البته پیش‌برنده پیشرفت کشور است. در این میان، دانشگاه‌ها کانون اصلی این حوزه به شمار رفته و انتظار می‌رود که نقش فعال‌تری در این عرصه ایفا کنند. اینک به مناسبت «روز پژوهش» به مهم‌ترین انتظارات انقلاب‌اسلامی از دانشگاه در این حوزه می‌پردازیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۷ ، ۲۳:۰۵
محمدجواد اخوان

فتنه سوم

«لازم نیست بین اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تفکیکی قائل شویم.»، «اصلاح‌طلبان باید از تجارب خودشان استفاده و به تداوم دولت آقای روحانی کمک کنند. باید بکوشند روحانی دوام آورد و بماند.»، «اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ از آقای روحانی حمایت می‌کنند.» این‌ها جملاتی است که در چند سال گذشته از یکی از اصلی‌­ترین چهره‌های استراتژیست جریان دوم خرداد –یعنی سعید حجاریان- شنیده و خوانده شده است. البته اگر شخصی اندک آشنایی با تحولات چندسال اخیر سیاسی داشته باشد، بدون دانستن این نقل قول‌ها نیز از حمایت تمام عیار اصلاح‌طلبان از روحانی مطلع می‌شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۷ ، ۲۳:۰۳
محمدجواد اخوان

مسئله‌ای به نام حکم حکومتی

در سال ۸۸ و روز‌های نخست پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری و درست زمانی که فتنه‌گران با شائبه تقلب در حال شبهه افکنی در خصوص نتایج انتخابات بودند، رهبر معظم انقلاب اسلامی نمایندگان نامزد‌های انتخاباتی را فراخوانده و ضمن استماع مطالب ادعایی آن‌ها به بیان برخی نکات مهم پرداختند. بنابر آنچه حاضران جلسه نقل کرده‌اند، یکی از محور‌های بیانات معظم له بیان خاطره‌ای مربوط به سال ۷۶ و مذاکرات رئیس جمهور وقت با ایشان است که این خاطره از زبان معظم‌له چنین نقل شده که نامزد پیروز انتخابات دوم خرداد «نیز وقتی سال ۷۶ می‌خواستند کاندیدای ریاست جمهوری شوند، آمدند پیش بنده و گفتند که بنده عقیده‌ام این است که رهبری باید در چارچوب قانون اساسی عمل کند. بنده به ایشان گفتم بسیار مطلب خوبی است ولی شما کسی خواهی بود که در آینده بیشترین تقاضا‌ها را برای استفاده از اختیارات فراتر از قانون اساسی رهبری جهت حل مشکلات کشور خواهید داشت. در طول سال‌های ریاست جمهوری، ایشان بار‌ها نامه می‌زدند که فلان مطلب را تنها شما می‌توانید حل کنید و بنده می‌نوشتم که با توجه به اینکه درخواست شما در چارچوب قانون اساسی نیست، مکتوب بنویسید که موضوع از طریق اختیارات فراتر از قانون اساسی رهبری حل شود و ایشان بار‌ها و بار‌ها چنین مطلبی را مکتوب کردند.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۹۷ ، ۲۳:۰۱
محمدجواد اخوان

مقاومت، نجات‌بخش منطقه اسلامی 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان در سالگرد میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، گسترش جریان مقاومت و روحیه بیداری اسلامی در منطقه را به‌عنوان یک نمونه، نتیجه حرکت در مسیر هدایت اسلام و قرآن دانستند و گفتند: «علت اینکه قدرتمندان مستکبر دنیا و در رأس آن‌ها امریکای جنایتکار و شیطان بزرگ به منطقه غرب آسیا حساس هستند، روحیه اقبال به اسلام و بیداری اسلامی در میان ملت‌های منطقه است ... علت اصلی دستپاچگی امریکا و متحدانش و یاوه‌گویی‌ها و اقدامات ظالمانه و جنایت‌آمیز آنها، ایستادگی و مقاومت ملت‌های مسلمان در منطقه است که این مقاومت حتماً نتیجه خواهد داد.» معظم‌له همچنین خطاب به روشنفکران و علمای دینی تأکید کردند: «هرچه می‌توانید حرکت بیداری اسلامی و مقاومت را در منطقه تقویت کنید، زیرا تنها راه نجات منطقه، گسترش این تفکر و روحیه است.» اکنون در سی‌امین سالگرد صدور آخرین پیام امام راحل عظیم‌الشأن (ره) به مناسبت هفته بسیج -که یکی از راهبردی‌ترین پیام‌های واپسین سال عمر بابرکت آن عزیز سفرکرده است- باید تأملی داشته باشیم در نسبت مفاهیم بسیج و مقاومت و نسبت آن با آینده جهان اسلام.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۷ ، ۱۳:۰۱
محمدجواد اخوان