رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

افسون اشباح

این کتاب به بررسی چگونگی تکوین و رشد جریان تجدیدنظرطلب در سال‌های پایانی دهه شصت و آغازین دهه هفتاد و مبانی نظری دیدگاه‌های این جریان و شناخت چهره‌های شاخص آن پرداخته است به افسران جوان جنگ نرم یاری خواهد نمود تا مصادیقی روشن از جبهه جنگ نرم از در سطوح مختلف آن بازشناسی کنند و برای مقابله با آن به تدبیر و طراحی بپردازند. فصل اول این کتاب به بررسی تعریف و مفهوم تجدیدنظرطلبی پرداخته است و با استناد به سخنان امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به معرفی کلی این جریان پرداخته است. در فصل دوم این کتاب زمینه هاب بروز و تکوین این جریان در پازل جنگ نرم و در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی می پردازد. این بخش مأخذ خوبی برای بازخوانی سال های موسوم به دوره سازندگی است. در فصل سوم این کتاب با عنوان «نظرگاه» مبانی معرفتی شوالیه های دشمن درجبهه جنگ نرم مورد مداقه و بررسی قرار گرفته و به فراخور حال به ارائه پاسخ ها و نقدهای مناسب اقدام شده است. در فصل چهارم با رویکردی جریان شناختی، به تحلیل قرارگاههای دشمن در جنگ نرم که در داخل خاک میهنمان برپا گشته بود اشاره شده و به واکاوی رویکردها و اقدامات آشکار و پنهان حلقه هایی همچون کیان و مرکز تحقیقات استراتژیک می پردازد. در فصل پنجم این کتاب نیز به معرفی زندگی نامه، اندیشه ها و مراحل دگردیسی و استحاله تعدادی از چهره های شاخص جریان تجدیدنظرطلب از جمله عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری، هاشم آغاجری، سعید حجاریان، محسن کدیور، عبدالله نوری، عطاءالله مهاجرانی،عباس عبدی، اکبر گنجی و ... پرداخته شده است. در پایان این کتاب نیز تصاویری مرتبط با محتوای کتاب ارائه شده است.

 

سراب اصلاحات

کتاب «سراب اصلاحات» با موضوع بازخوانی و نقد کارنامه اصلاح طلبان در سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ منتشر شد. این کتاب به قلم «محمدجواد اخوان» پروهشگر مسائل راهبردی، و در ۲۴۰ صفحه توسط مرکز مطالعات و پژوهش های سازمان بسیج دانشجوئی به زیور طبع آراسته شده است.

این کتاب که به بازخوانی کارنامه جریان موسوم به اصلاحات در دوره دولتهای هفتم و هشتم و مجلس ششم حوزه های سیاسی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی می پردازد شامل ۶ فصل می گردد.  «اصلاحات؛ تجدیدنظرطلبی و پروژه براندازی نرم»، «اصلاحات و سیاست داخلی»، «اصلاحات و سیاست خارجی» ، «اصلاحات و حوزه فرهنگی اجتماعی» و«اصلاحات و اقتصاد» عنواین فصول 5 گانه این کتاب می گردند.

 



 

 

عبور از فتنه


یکی از آثار ماندگار در  تحلیل  و آسیب شناسی حوادث  فتنه گون پس از انتخابات دهم، کتاب «عبور از فتنه» است که به قلم محمدجواد اخوان نگارش یافته است. این کتاب در اولین سالگرد انتخابات دهم ریاست جمهوری و با حضور جمعی از مسئولین، در نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور رونمایی شد. عبور از فتنه در 3 جلد توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های سازمان بسیج دانشجویی انتشار یافته است: جلد اول این مجموعه به تحلیل زمینه ها و علائم بروزفتنه که درحوادث پیش ازانتخابات ظاهرگردید، می پردازد.درجلددوم فرایند فتنه ازاوج تا زوال آن بررسی می‏شود و جلدسوم این مجموعه به تحلیل نقش و استراتژی بازیگران داخلی وخارجی فتنه 88 می پردازد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در کمین انقلاب

کتاب «در کمین انقلاب» منتشر شد.  این کتاب مجموعه نوشتارها و گفتارهایی است که در پایگاه «برهان» انتشار یافته‌اند و اکنون در هیأت کتاب، عرضه می‌شوند. امید است که این پژوهش و تأمل بتواند مخاطب فرهیخته و محترم را به سوی یک «تحلیل واقع‌نگرانه» و «جمع‌بندی هوشیارنه» سوق دهد و نمایی از تهدید و تنگنای برآمده از «جریان انحرافی» را تصویر و ترسیم کند و ما را عالم به تکالیف و رسالت‌های اسلامی و انقلابی‌مان گرداند.

 

 

 

 

 

 

جریان شناسی سیاسی

جریان‌های سیاسی پدیده‌ای بسیار مهم و نقش آفرین در تاریخ و تحولات جوامع به شـمـار می‌آیند. مـراد از جـریـان سـیـاسـی، یک حرکت سیاسی پویا و زنده است که با بـرخـورداری از ایـدئولوژی مشخص و گرایش‌های فکری درونی به مدد رهبران خود بر اقـشـار مـخـتـلف جـامعه تأثیر می‌گذارد و جبهه، جناح، حزب، سازمان یا نهاد و گروه ویـژه خود را بنیان می‌نهد. هدف نهایی جریان‌های سیاسی، کسب قدرت و استقرار نظام سـیـاسـی مـورد نـظـر خـود اسـت کـه آن را از طـریـق راهـبـردهـا و راهکارهای مختلف پی می‌گیرند.رجریان‌شناسی به شناخت یک طیف گسترده فکری، اعتقادی، سیاسی و ایدئولوژیک گفته می‌شود همچنین جریان‌شناسی را شناخت بسترها و چگونگی شکل‌گیری اندیشه‌ای با بررسی مبانی فکری تئوری‌پردازان به همراه بررسی مواضع و عملکرد آنان اطلاق می‌شود. در یک تعریف رساتر و کامل‌تر شاید بتوان گفت که «جریان‌شناسی به شناخت مبانی و خاستگاه فکری، سیاسی-اعتقادی و اندیشه‌ای، افراد، گروه‌ها و احزاب سیاسی خاصی که دارای دیدگاه‌ها، جهت‌گیری‌ها، مواضع و رفتار سیاسی متمایز از دیگران باشد، گفته می‌شود. بنابراین جریان‌شناسی یعنی شناخت یک گفتمان و پارادایم فکری است.»ربدین روی، شناخت صحیح مسائل سیاسی در هر جامعه، وامدار شناخت این جریان ها است. راه یـافـتـن ایـنکه هر جریان، از چه ماهیت فکری برخوردار است و نقاط قوت و ضعف آن چـیـسـت، بـه ویـژه بـرای نـسـلی کـه از تـاریخ رویش، پویش و خیزش جریان ها اطلاع کافی ندارد، بسیار ضروری است. از اینرو جزوه حاضر - که به صورت فایل ضمیمه قابل دریافت و مشاهده است - به بررسی تاریخ سه دهه‌ی جمهوری اسلامی با رویکرد جریان شناسی پرداخته است.

دریافت و مطالعه


بررسی و تحلیل سیاسی در نظریه و عمل

دریافت و مطالعه

کتاب کالبدشکافی ژنو3

کتاب «کالبدشکافی ژنو3» با موضوع بررسی ابعاد و پیامدهای فنی، حقوقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بین‌المللی و راهبردی توافق‌نامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و 5+1 منتشر شد. این کتاب شامل هفت فصل و 161 صفحه است. در فصل نخست کتاب با نگاهی اجمالی به برنامه هسته‌ای ایران، به تحلیل چرایی نیاز جمهوری اسلامی ایران به فناوری هسته‌ای، تاریخچه و اجزای برنامه هسته‌ای ایران و روند تحولات این پرونده حساس پرداخته شده است. فصل دوم این کتاب به «داده‌ها و ستانده‌های توافق ژنو» اختصاص داده شده است که در آن‌ها امتیازهای طرفین خصوصاً طرف غربی در حوزه تحریم‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم جوانب حقوقی بیانیه 24 نوامبر ژنو از منظر حقوق بین‌الملل مورد واکاوی قرار می‌گیرد. در فصل چهارم این کتاب ابعاد و تبعات امنیتی توافق‌نامه ژنو و نیز پذیرش پروتکل الحاقی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در فصل پنجم تأثیر مذاکرات هسته‌ای بر مسائل سیاسی- اجتماعی داخلی کشورمان ارزیابی گردیده است. موضوع فصل ششم این کتاب به بررسی و ارزیابی راهبردی مذاکرات هسته‌ای و توافق‌نامه ژنو اختصاص داده شده و بر این مبنا در فصل هفتم به آینده پژوهی و واکاوی سناریوهای آتی مذاکرات هسته‌ای پرداخته شده است. در انتهای کتاب و در قسمت پیوست‌ها، برخی اسناد مرتبط جهت اطلاع خوانندگان محترم آورده شده استز

 

دریافت و مطالعه کتاب کالبدشکافی ژنو3

نظرات  (۱)

افسون اشباحجریان شناسی سیاسیبررسی و تحلیل سیاسی در نظریه و عمل

با سلام کتابهای فوق دانلود نمی شود میتونید درستشان کنید با تشکر


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی