رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

حق دولت، حق مجلس!

دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۳۷ ب.ظ

حق دولت، حق مجلس!

اصل‏ پنجاه و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ‎‎قوای‏ حاکم‏ در جمهوری اسلامی‏ ایران‏ را شامل قوه‏ مقننه‏، قوه‏ مجریه‏ و قوه‏ قضائیه‏ دانسته که‏ زیر نظر ولایت‏ مطلقه‏ امر و امامت‏ امت‏ بوده و این‏ قوا مستقل‏ از یکدیگرند. همچنین اصل‏ پنجاه و هشتم همین قانون تأکید می نماید اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از طریق‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ است‏ که‏ از نمایندگان‏ منتخب‏ مردم‏ تشکیل‏ می‏ شود. روشن است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که به حق میثاق ملی لقب گرفته است ساختار قوا در جمهوری اسلامی به گونه ای صورت­بندی نموده است که در عین پیشبرد امورد جاری، مستقل بوده و این از نقاط قوت ساختار قدرت در نظام اسلامی است.

با این حال در هیاهوهای سیاسی داخل کشور و متأثر از گرایش های جناحی، گاه مشاهده می گردد که این نقطه قوت قابل توجه نادیده گرفته شده و حتی تلاشهایی برای زیرپانهادن آن انجام می پذیرد. در حالی که هم رئیس جمهور منتخب ملت بوده و حقی که به موجب قانون دریافت نموده است او را در رأس قوه­ی مجریه قرار داده است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز منتخبین ملت بوده حق قانونی تصویب نهایی قوانین، نظارت بر قوه مجریه و نیزرأی اعتماد و یا احیاناً عدم اعتماد به کابینه پیشنهادی رئیس جمهور به آنان واگذار شده است.

طرح برخی اظهار نظرها نظیر اینکه چون رئیس جمهور منتخب همه ملت است و بنابراین مجلس، باید با غمض عین و بدون بررسی به همه­ی وزرا رأی دهد و در غیر این صورت به منزله­ی عدم تعامل مثبت مجلس و دولت بوده است و نظایر آن نه تنها با قاعده عقلایی در تضاد است با مبانی حقوق اساسی کشور ما که اصل استقلال قوا است مغایرت دارد. شگفت­آور انکه برخی در اظهاراتی عجیب­تر مدعی می شوند که هرچند نمایندگان مجلس هردو نماینده ملت هستند اما به دلیل انکه یک قوه منتخب همه ملت است و یا مثلاً رأی وی متأخرتر است بنا بر این بر نظر قوه­ی دیگر ارجحیت دارد.

این اظهارات غیر حقوقی و غیر منطقی هرچند امروز بار دیگر طرح می گردد، اما یادآور فضایی است که در دوره گذشته در چالشهای تعامل قوای مجریه و مقننه از سوی برخی مطرح گردید و اتفاقاً مورد نقد و مخالفت کسانی قرار گرفت که امروز در قامت دفاع از یک قوه، قصد اثرگذاری بر قوه دیگر و مانع از اعمال  حق آن شوند.

باید دانست که نگارنده، قصد دفاع از هیچ­یک از قوای کشور در مقابل دیگری را ندارد، اما واضح است که هرگونه فشار روانی و یا بهره­گیری از موج­سازی های احتماعی برای عقب­نشینی هر یک از تصمیم­گیران قانونی کشور از حقی که ملت بدان­ها واگذار نموده است، به صلاح کشور نیست. همان­گونه که مجلس نبایست حق رئیس جمهور و دولت محترم را در قلمرویی که قانون برای آنان مشخص نموده است، نبایست نادیده بگیرد، از دولت و حامیان آن نیز انتظار می رود حقوق منتخبین ملت و نمایندگان مجلس را در انجام وظیفه قانونی خود، اعم بررسی صلاحیت­ها، نظارت بر امور کشور و نیز استقلال رأی در تصویب قوانین به رسمیت بنشاسند.

این­روزها به فراخور فضای سیاسی کشور، سخن از ترکیب مجلس دهم در محافل و رسانه ها بسیار است. هر چند در این باب سخن بسیار است و محال دیگری را می طلبد، اما فی­الجمله دغدغه­ی بسیاری از دلسوزان کشور آن است که تجربه ناموفق و البته چالش آفرین تلاش برخی مسئولان اجرایی برای اثرگذاری بر انتخابات مجلس و ترکیب آن، این بار نیز تحت عنوان «لزوم شنیده­شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط دیگران» تکرار گردد، که البته همان­گونه که اشاره گردید، چنین تکراری نه تنها موفقت­آمیز نخواهد بود، تنها باعث ایجاد چالش­هایی در امور جاریه­ی کشور گردیده و دود آن در چشم جامعه خواهدرفت.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی