رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
گپ و گفتی با دوستان خبرنامه دانشجویان ایران در نمایشگاه مطبوعات
نقد فردگرایی در 7+8 / ساکتین فتنه/ بروکراسی انفعالی در سیاست خارجی/ خطر دیپلماسی انحرافی/  ضعف کارنامه جنبش دانشجویی/ مثلث مؤثر در آزاد اندیشی
 
خبرنامه دانشجویان ایران:‌ محمدجواد اخوان مسئول سیاسی سابق بسیج دانشگاه خواجه نصیر طوسی با حضور در غرفه "خبرنامه دانشجویان ایران" به سوالات دانشجویان پاسخ گفت.
 
 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن این پرسش و پاسخ به شرح زیر است.
 
سوال: از کمیته 8+7 شروع کنیم؛ شما نحوه ساز و کارش را چگونه می بینید و حضور افرادی چون آقای باهنر که جز ساکتین فتنه بودند را در این گروه چگونه ارزیابی می کنید؟ نحوه اختصاص دادن دو نماینده ویژه به آقای لاریجانی و قالیباف در صورتی که طبق فرموده آقا نیابد مسئولین در فرآیند انتخابات ورود پیدا کنند چیست؟
 
اخوان: برای آنکه جریان اصول گرایی بخواهد در انتخابات حضور فعالی داشته باشد باید ساز و کاری را برای خود بچیند البته همان طور که شما گفتید نقدهای جدی به سازوکار فعلی وجود دارد. در حقیقت می شود دو نقد جدی را مطرح کرد، اول اینکه شکل گیری این کمیته به طور مشخصی نبوده است و به جای آنکه جریانات سیاسی بیایند در کنار هم و از میان خود حَکم هایی را انتخاب کنند  حَکَم ها آمده اند و گروه چینی کردند که این باعث تنزل جایگاه حکم می شود. البته باید گفت بحث وحدت چه از لحاظ استراتژیک و چه به لحاظ تاکتیکی حتما باید وجود داشته باشد.
 
نقد دیگر این است که واقعا وزن افراد از نظر سیاسی آنقدر نیست که بخواهد برای خود نماینده داشته باشند. به نظر من ایرادی ندارد این جریان یک گفتمان بشود و گفتمان برای خود نماینده داشته باشد اما نباید یک فرد محور یک جریان باشد؛ باید گفتمان جریان ساز باشد چرا که اگر فرد دچار لغزش شود آن جریان به طور کل ملغا می شود. طبیعتا نقدی که وارد است این است که نماینده های آقای لاریجانی و قالیباف نماینده یک تفکر نیستند بلکه نماینده خود فرد هستند و این در دراز مدت به جریان اصولگرا آسیب می زند و این افراد انسان های سیاسی هستند و ممکن است هر مساله ای پیدا کنند و لازم است که درباره این ساز و کار بازاندیشی شود. البته من نمی دانم در سیاسیون چقدر ظرفیت این کار وجود دارد .
 
این باز اندیشی هم مساله ساز خواهد بود و برخی از جریانات مثل جبهه پایداری هستند که می گویند مخالفند و در این اجماع شرکت نمی کنند و شاید نقدی هم به این جبهه وارد باشد.
 
سوال: وجود افرادی مثل باهنر در این کمیته این نگرانی را برای جنبش دانشجویی به وجود می آورد که جا برای ورود افرادی مثل مطهری و کاتوزیان و عباس پور باز شود. به نظر شما این نگرانی وارد است؟
 
اخوان: البته این نکته جدی است که حضور برخی از افراد که در فتنه عملکرد خوبی نداشتند یک مقداری مساله ساز خواهد بود و این طبیعی است که وقتی فردی اشتباهاتی داشته باید یک روند تنبیهی برایش در نظر گرفته شود و این نحوه به گونه ای باشد که از وزن سیاسی فرد کاسته شود.
 
مثلا اقای باهنر این نقد واقعا بهشان وارد است که در جریان انتخابات 88 آقای موسوی را جز اصولگرایان می دانستند در حالی که کاملا مشخص بود عملکرد آقای موسوی از کجا آب می خورد. این نگرانی هم وجود دارد که افرادی مثل مطهری اصلا بدشان نمی آید که به عنوان مخالف نظام هم معرفی بشوند و تیپ سازی می شود که اینها در رسانه های غربی مثلا علیه دیدگاه رهبری و دولت حرف می زنند.
 
البته اینها امیدشان به امثال باهنر است و ممکن است حضورشان فضا را برای امثال مطهری باز کند. فارغ از نگاه اصولگرایی باید افراد اصولگرا مبنایشان برای انتخاب افراد میزان ولایت پذیری فرد باشد نه صرفا اسم اصولگرایی که برای خود انتخاب کرده است. حالا اگر کسی یک ذره لغزش دارد باید این رفتار مورد نظر قرار بگیرد.
 
سوال: درباره انقلاب های منطقه و بیداری اسلامی و رای آوردن احزاب اسلامی در تونس و اینکه رهبری می فرمایند "ایران اگر خوب کار کند می تواند برای منطقه امیدوار کننده باشد" به نظر شما ایران امیدوارکننده رفتار می کند ؟ با توجه به اینکه وزیر خارجه به مناسبت مرگ ولیعهد عربستان به آن جا می رود؟
 
اخوان: بزرگترین مشکلی که وجود دارد این است که الان ابزار دیپلماسی ایران در بروکراسی قدیمی خودش مانده است و کشش دیپلماسی عمومی را مخصوصا در جهان اسلام ندارد. دولتی که با شعار دیپلماسی امام وارد عرصه شد و در کشورهای منطقه مطرح است و به عنوان ضد صهیونیسم بودن مطرح است الان دارد معادلات منطقه را نادیده می گیرد. ما باید بپذیریم که اتفاقی که در منطقه رخ می دهد یک تقابل است بین خط مقاومت و خط سازش و خط مقاومت همان خط انقلاب اسلامی است و خط سازش خط آمریکاست. ما باید هر کشور را در این محدوده ببینیم و چرایی حمایت ما از سوریه هم به همین نکته بر می گردد این که سوریه دارد خط مقاومت را پی می گیرد.
 
این مساله دیپلماسی دولت چیز جدیدی هم نیست قبل از بیداری منطقه ما شاهد بودیم که آقای بقایی به مصر و یمن سفر کرد و آقای مشایی به اردن رفت. این [دولت] ها دقیقا نماد دولت های سازش کار هستند و بعد از اینکه بیداری شروع شد گفتند که ما تحولات منطقه را آمریکایی می دانیم و بعد از آن هم آمدند وبیداری انسانی را مطرح کردند که خود این مشکوک بود.
 
واقعیت این است که این بیداری فرصت است برای انقلاب که بتواند گفتمان انقلاب اسلامی را صادر کند. از 10 سال پیش ما شاهدیم هر انتخابات آزادی که برگزار شده مقبولیت اسلام گراها بیشتر بوده است. از انتخابات فلسطین که حماس پیروز شده است تا ترکیه و لبنان. این ظرفیت وجود دارد ومتاسفانه این عقبه بی ظرفیت دیپلماسی و جریان انحرافی پشت این قضیه دارد فرصت سوزی می کند. وظیفه دانشجویان امروز مطالبه گری است و این ها چاره ای ندارند که با این موج همراه شوند هر چند که یک شیطنتهایی دارد صورت می گیرد.
 
سوال: وضعیت جنبش دانشجویی در ورود پیدا کردن به جنبش 99 در صد وال استریت را چگوه ارزیابی می کنید؟ خوب بود یا خیر؟
 
اخوان: من اگر بخواهم قضاوت بی پرده داشته باشم باید بگویم که به عنوان جنبش دانشجویی حمایت مستضعفان این فعالیت ها قابل قبول نبود. نمی گویم کاری انجام نشده است اما قابل قبول نبود. حتی در این ده ماه که ما بیداری اسلامی را داریم نتوانستیم ظرفیت اجتماعی خود را پای کار بیاوریم. امروز ما بستر فضای مجازی را داریم که می توانند دانشجوها در این عرصه وارد شوند. نیازی نیست به تجمعات و کارهای سنتی بپردازیم. ورود به این فضا ها هم می تواند اثر گذار باشد ولی هنوز کار مناسب انجام نشده است و جنبش دانشجویی دچار بی عملی بوده است و جنبش وال استریت از این هم مهم تر است و یک جنبش و قیام ضد سرمایه داری است.
 
گورباچف همین چند وقت پیش گفته بود که این شبیه اعلام فروپاشی شوروی است که دارد امروز در آمریکا رخ می دهد. باید در دل جنبش دانشجویی اتاق فکرهایی را صورت دهیم که افراد بیایند و بررسی و تحلیل کنند و در کنار آن برای این جنبش طراحی داشته باشد. آن ها امروز واقعا تشنه پیام های انقلاب هستند به طور مثال در همان روزهای اول که بن علی سرنگون شد یک نمایشگاه در تونس برگزار شد و جالب است بدانید که با اینکه ما خوب هم شرکت نکرده بودیم استقبال زیادی از کتابهای حضرت امام شد.
 
سوال: بنظر شما بسترسازیهای لازم برای اجرای کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها شده است؟
 
اخوان: قسمتی از این کار برمی گردد به سازمان ها و وزارت علوم که باید این فضا را ایجاد کنند و این فضا امروز نیست. شما اگر از مدیری امروز انتقاد کنید، مقاومت می کند، چه برسد به این که فضای آزاد اندیشی ایجاد کنید. یک قسمتی هم به نخبگان برمی گردد که باید در این عرصه ورود پیدا کنند. اگر ما نخبگان فعال نداشته باشیم برون‌دادی نخواهد داشت و شما ساعت ها بحث می کنید روی مسائلی که معلوم نیست چه نتیجه ای خواهد داشت به همین جهت باید نخبگان حضور داشته باشند.
 
 نخبگان باید باشند و جهت دهی کنند و تولید اندیشه کنند. نقدی که وارد است این است که بدنه تشکلهای دانشجویی در مباحث تئوریک خوب وارد نمی شوند و ضعف دارند و این باعث می شود که در این حوزه ها با احتیاط وارد شوند و اقا فرموده اند که دانشجوها وارد مباحث تئوریک بشوند و اگر این بدنه خود را قوی کنند می تواند میدان دار این کرسی ها باشند. این سه ضلع باید با هم وارد میدان شوند و اگر این امر انجام شود، دغدغه مقام معظم رهبری هم به نتیجه می رسد.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی