رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

چرا درباره فلسطین ملاحظه نداریم

دوشنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۱، ۰۶:۵۱ ق.ظ

چرا درباره فلسطین ملاحظه نداریم

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند: «امروز جمهوری اسلامی حرف دل مسلمانان مظلومِ فلسطین را صریح و علنی بیان می‌کند. ما ملاحظه هیچ‌کس را نمی‌کنیم، حقیقت را با صدای بلند بیان می‌کنیم: از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم، دفاع می‌کنیم، می‌گوییم هم که دفاع می‌کنیم؛ به هر طریقی بتوانیم از ملت فلسطین دفاع می‌کنیم. همین موجب شده دشمنان متمرکز بشوند و ایران‌هراسی راه بیندازند و آن‌کسانی که خودشان هم موظف‌اند که لااقل به‌اندازه ما به فلسطین کمک کنند، با آن‌ها هم‌صدا بشوند در مورد ایران‌هراسی.» ممکن است این پرسش مطرح شود که چه ویژگی‌ای در قضیه فلسطین وجود دارد که موضع محکم و بی‌ملاحظه جمهوری اسلامی در آن را سبب شده است و چرا مثلاً در سایر مسائل سیاست بین‌الملل این‌گونه قاطع و تغییرناپذیر  موضع نمی‌گیریم؟

نخستین وجه برجستگی قضیه فلسطین، اشغال‌شدگی آن است. بخشی از منطقه اسلامی به اشغال دشمن درآمده و این اشغال موقتی نیز نبوده است. هرچند در مقاطعی برخی قدرت‌های استعماری به بخش‌هایی از جهان اسلام همچون افغانستان و عراق و... لشکرکشی و آن را برای چند سال اشغال کرده‌اند، اما این بار اشغال با هدف ملت‌سازی و کوچاندن غاصبان صهیونیست بوده که قابل‌اغماض نیست. 

وجه دیگر، ویژگی اشغالگران این سرزمین است. فلسطین به دست یک گروه یا دولت عادی اشغال نشده است. اشغالگران فلسطین در زمره قدیمی‌ترین دشمنان جبهه حق و مؤمنین هستند. چنانکه خداوند فرمود «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَه لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکوا». این دشمنان سابقه‌دار جبهه ایمان از همان صدر اسلام به دنبال نابودی تعالیم و سنت پیامبر اکرم (ص) بوده و اکنون نیز علناً با امت اسلامی به جنگ درآمده‌اند. 

شاخصه دیگر، نیت اشغالگران فلسطین است. صهیونیست‌ها از همان ابتدا مقصد و مقصود خود را فراتر از فلسطین و «نیل تا فرات» اعلام کردند و البته به همین راضی هم نیستند و عملاً سلطه بر کلیت جهان را در سر می‌پرورانند. در واقع صهیونیسم جدی‌ترین حزبی است که در دنیا ماهیت سلطه‌طلبانه دارد و نه فقط در فلسطین که در هیچ سرزمینی نباید قدرت پیدا کند. 

ویژگی دیگر ماهیت اشغالگران فلسطین است. صهیونیسم به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران دنیا، ماهیتی نژادپرستانه دارد و صهیونیست‌ها از همان ابتدا به دنبال تشکیل رژیمی آپارتاید بودند. اخیراً هم با تصویب قانون دولت یهود تعارف را کنار گذاشتند و صراحتاً از ماهیت نژادپرستانه رژیم خود پرده برداشتند. آپارتاید قومی در هر حال منفور و مذموم است و صهیونیسم نه در فلسطین، بلکه در هیچ جای جهان نباید عرصه‌ای برای فعالیت و تشکیل دولت  داشته باشد. 

وجه دیگر منحصربه‌فرد بودن منازعه فلسطین، حق و باطل بودن طرفین منازعه است. هرچند در جا‌های دیگری نیز جنگ و اشغالگری وجود دارد، اما گاه هر دو طرف منازعه ماهیت زیاده‌خواهانه و تجاوزکارانه نسبت به یکدیگر دارند و گاه هرچند یک کشور هدف تهاجم یا ظلم طرف دیگر قرار گرفته، اما گروهی که ملت مظلوم را نمایندگی می‌کند، ماهیتاً وابسته به جریان سلطه‌گر دیگری در عرصه جهان است. چه بسیار مردمان و اقوامی که در مسیر مطالبات به‌حق خود طعمه سرویس‌های اطلاعاتی گوناگون قرار گرفته و به ابزار چانه‌زنی میان ابرقدرت‌ها تبدیل‌شده‌اند. اما مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت آنان در اوج مظلومیت جهانی به سر می‌برند و هیچ یار و یاوری در میان ابرقدرت‌ها ندارند. در طول هفت دهه گذشته ابرقدرت‌های گوناگون به دلایل مختلف عمدتاً در سمت حمایت از صهیونیست‌ها قرارگرفته‌اند و همین امر حقانیت و خلوص جبهه مقاومت فلسطین را آشکار می‌کند. کار به جایی رسیده است که برخی برادران عرب فلسطین در کشور‌های دیگر نیز به آن‌ها پشت کرده و به خدمت صهیونیست‌ها  درآمده‌اند. 

این‌چنین است که آزادی فلسطین نه یک شعار سیاسی و تبلیغاتی صرف که یک آرمان پاک انسانی است. هر انسان آزاده‌ای در هرکجای دنیا اگر وامدار صهیونیست‌ها نباشد و شجاعت و صراحت لازم را داشته باشد از آرمان قدس شریف حمایت می‌کند. این‌چنین است که جمهوری اسلامی ایران، به‌رغم همه هزینه و فشار‌های صهیونیست‌ها بر این آرمان ایستاده و از آن تنازل نخواهد کرد.

 

همین مطلب:

روزنامه جوان- چرا درباره فلسطین ملاحظه نداریم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی