جوان، روزنامهای برای گام دوم
جوان، روزنامهای برای گام دوم
روزنامه «جوان» در طول قریب به ۲۳ سالی که از عمر خود سپری کرده، دورانهای متفاوت مدیریتی را تجربه کرده و توانسته است خود را بهعنوان یکی از رسانههای شاخص جبهه انقلاب اسلامی تثبیت کند. اینک این رسانه مکتوب انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی از حیات خود میشود که با سالهای آغازین دهه پنجم و چهلواره دوم انقلاب اسلامی و نیز طلیعه قرن پانزدهم هجری شمسی مقارن شده است. جوان، هرچند با تلاش شبانهروزی همه اصحابش در دو دهه اخیر به نقطه قابل قبولی رسیده است، اما اقتضائات دوران جدید و مسائل عصر آتی الزاماتی از تحول را در این روزنامه پدید آورده که نیازمند عزمی جهادی و تلاشی مضاعف است. برخی از مختصات متمایزکننده روزنامه جوان در دوره جدید چنین خواهد بود:
۱- شرایط خاص کشور و جامعه در مقطع کنونی حاکی از نوعی خلأ گفتمانی است. جامعه ایرانی پس از گذار از گفتمانهای توسعهگرایی اقتصادی و سیاسی - که ناکارآمدی در اجرا و عدم تناسب خود را با مختصات جامعه ما در دهههای گذشته ثابت کردند- نیازمند گفتمانی است که هم پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشد و هم مسیر آینده روشن را برای آن ترسیم کند.
مهمترین ظرفیت گفتمانی در دسترس امروز -که متأسفانه تا حدی مغفول واقعشده- «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» است که سندی فشرده از دیروز، امروز و فردای انقلاب اسلامی است. اینک گفتمان «گام دوم انقلاب» میتواند هم حلاّل مسائل حال کشور باشد و هم چشمانداز امیدبخش آینده را در پیش چشم ملت ایران نمایان سازد. روزنامه جوان در دوره جدید بهمثابه یک رسانه انقلابی و گفتمانساز میکوشد بسط و تسری این گفتمان را وجهه همت خود قرار دهد و در تراز یک «روزنامه گام دومی» ظهور یابد.
۲- تحولات عصر ارتباطات و توسعه فناوریهای نوین تأثیرات خود را بر همه چیز از جمله سبک زندگی گذارده و یکی از مهمترین نشانههای آن سبقت یافتن فضای مجازی بر رسانههای سنتی و بهویژه مطبوعات است. در تمام کشورهای دنیا این وضعیت، تأثیر خود را بر شمارگان روزنامهها و نشریات گذارده و موجب ناامیدی و یأس برخی اصحاب حرفهای رسانه شده است. اما به نظر میرسد رسانههای مکتوب در صورت درک تحولات و روزآمدسازی میتوانند با بهرهگیری از مزیتهای نسبی، نقش و جایگاه جدید و متناسب با شأن خود را به دست آورند. آنچه که در ادبیات علم روزنامهنگاری تحت عنوان «روزنامهنگاری تحلیلی» از گذشته مطرح بوده، میتواند در ساحت و قالبی نو مرجعیت رسانهای مطبوعات را به آنها بازگرداند. اصحاب روزنامه جوان در دوره جدید میکوشند با درک الزامات زمانه، به بازتعریف نقشآفرینی این رسانه در جبهه انقلاب و سپهر رسانهای کشور بپردازند.
۳- یکی از پیامدهای توسعه رسانههای نوین، توسعه کمّی فعالان فضای مجازی است که با اغماض اصحاب رسانه تلقی میشوند، اما معمولاً به ارتقای کیفی این سرمایههای انسانی تازهنفس توجه چندانی نمیشود. امروز سپهر رسانهای جبهه انقلاب اسلامی، نیازمند ارتقای کمی و کیفی سرمایههای انسانی آن است و این بدون شک بدون همراهی و همکاری همه اصحاب رسانه، اعم از مدیران، نخبگان و آحاد فعالان این مجموعه عظیم شدنی نیست. روزنامه جوان به سهم و بضاعت خود خواهد کوشید در امر مهم شناسایی استعدادهای رسانهای و زمینهسازی برای شکوفاسازی آنها در سطح کشور فعال شود و دست یاری نهادهای مسئول و اصحاب فرهنگ و رسانه را به گرمی خواهد فشرد.
۴- تردیدی نیست که در سالهای اخیر، تهاجم شناختی اصلیترین محور تخاصم علیه ملت ایران بوده و در واقع اگر «تحریف تحقق یابد، تحریم توفق خواهد یافت.» همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، «جوانان» را به پیشگام شدن در شکستن «محاصره تبلیغاتی» تحمیلی دشمن توصیه فرمودند، روزنامه جوان در دوره جدید، بر تلاش پیشین خود در این حوزه افزوده و هم به مسمای نام خود و هم به جوانگرایی رخداده در مدیریت آن، خود را در صف مقدم این جبهه خطیر دانسته و رسالت خود را «ارائه روایت و تبیینی صادقانه، حقیقی و ابهامزدا» در مقابل تصویرسازی جعلی، مخدوش و غرضورزانه دشمن میداند.
راهی که جوان طی بیش از دو دهه گذشته آمده حاصل تلاش صدها نفر از همکاران دلسوز و فرهیختهای است که در راه اعتلای این رسانه انقلابی شبانهروزی مایه نهاده و اینک حاصل این تلاش در این رسانه بالنده پیش چشم ما است. باید از همه آنان سپاسگزاری کرد و زحماتشان را ارج نهاد. ضروری است از برادر فرهیخته و اندیشهورم دکتر عبدالله گنجی که در طول بیش از هشت سال گذشته سکاندار هدایت این رسانه انقلابی بوده و اینک رسانه دیگری از این کشور از قلم و تدبیر توانای ایشان بهرهمند میشود، تشکر و تجلیل نموده و برای ایشان آرزوی موفقیت نمایم.
همین مطلب: