رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

محمد جواد اخوان به عنوان مدیرعامل و مدیر‌مسئول روزنامه جوان معرفی شد

 

مراسم تکریم عبداله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان و معارفه محمد جواد اخوان در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در این مراسم سپهر خلجی مدیر روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری، عبدالله ضیغمی جانشین قرارگاه جبهه رسانهای انقلاب اسلامی، سردار آزادی معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، عبدالله گنجی مدیر مسئول سابق روزنامه جوان و محمدجواد اخوان مدیر مسئول فعلی روزنامه جوان حضور داشتند.
سپهر خلجی مدیر روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری، در ابتدای صحبتهای خود بیان داشت: روزنامه جوان در دوره آقای گنجی یکروزنامه اثرگذار در جبهه انقلاب بود و نقش خوبی در روشنگری داشت و همانطور که نقاطی را هدف گذاری میکرد همان را هم مورد اصابت قرار میداد. آقای گنجی قلم خوبی دارند و یادداشتهای اثرگذاری مینوشتند، یادم هست همان زمان در دو مرحله به خاطر رویکردی که به موضوعات مختلف داشتند از یادداشت هایشان تقدیر شد.
وی افزود: در این چند سال ایشان را به عنوان نیروی اثرگذار در جبهه انقلاب میشناختیم و در کارهایی که مربوط به ما بود از مشورت هایشان استفاده میکردیم که راهگشا هم بود و امیدوارم در مسئولیت جدیدشان منشا برکات باشند.
خلجی همچنین بیان داشت: این طبیعی است که جایگاهی که دکتر گنجی میروند به لحاظ گستره و حجم کار از روزنامه جوان بیشتر باشد و امیدواریم در مجموعه جدید بتوانند مثل روزنامه جوان منشا امید باشند.
وی با بیان اینکه رسانهها درگیر جنگ ادراکی شده اند، افزود: جنگ ادراکی یکی از ابزارهای جنگ رسانه است. سوال این است که چه اتفاقی میافتد که مدیریت ادراک میکنند؟ برای مثال برجام چند سال در جریان بود و رویکردی که به تیم مذاکره کننده داشتند کاملا قابل قیاس است با وضعیتی که تیم مذاکره کننده فعلی آنهم در یک جلسه مذاکره شده داشتند. تصویری که به ما نشان میدهند شکست تیم مذاکره کننده است و میخواهند این را جا بیندازند. حالا ممکن است ما در کار رسانه ضعف داشته باشیم.
خلجی افزود: صحنه ما صحنه جنگ افکار عمومی است و باید بتوانیم افکار عمومی را آنطور که میخواهیم ساماندهی کنیم. در جنگ ادراکی هدف از پا درآوردن حریف است. جنگ شناختی جنگی با سناریوهای بی نهایت است و زمانی متوجه میشویم که دیگر رمقی برای انجام کاری نداریم. نقطه تمایزش این است که جنگ را احساس نمیکنیم. این را گفتم متوجه شوید در چه جنگی قرار گرفتیم و باید با کمک دوستان از این جنگ بیرون آییم.


در ادامه مراسم مجتبی سرمدی مدیر روابط عمومی روزنامه جوان بیانیه تحریریه روزنامه جوان را برای حاضرین قرائت کرد.
همچنین عبدالله ضیغمی جانشین قرارگاه جبهه رسانهای انقلاب اسلامی در ادامه این مراسم گفت: همه ما میدانیم که عرصه، عرصه رسانه است و آنچه دشمن در فضای رسانهای تصویرسازی میکند منطبق بر واقعیت نیست. همه ما میدانیم یکی از راهبردهای قطعی دشمن بر همین اساس قرار گرفته که شاید نزدیک سالها است بر آن تکیه میکند و آنهم این است که از طریق رسانه بتواند مدیریت ذهن افراد را تحت مدیریت خود بگیرد.
وی ادامه داد: دشمن فهمیده با هیچ سناریویی علیه این ملت و کشور نمیتواند به صورت تمام عیار اقدامش را عملی کند و میخواهد از طریق رسانه افکار را مدیریت کند. امروزه بزرگترین جنگها تا اغنای افکار عمومی را نداشته باشند، پیش نمیروند و انجام نمیشوند. در ماجرای سوریه همین اتفاق افتاد، نزدیک به چهار جلسه فشرده گذاشتند و آمریکاییها هم پذیرفتند و نتوانستند این اغنای عمومی را انجام دهند و نتوانستند قدم از قدم بردارند.
جانشین قرارگاه جبهه رسانهای انقلاب اسلامی در ادامه بیان داشت: رسانههای جبهه انقلاب، بضاعت اندک ما در مقابل انبوه کارهای دشمن را با ایمان راسخ، هوشمندی و اقدام به موقع در مقابل جنگ رسانهای پیش بردند و میبینیم که جبهه رسانه، میدان را در دست خودش گرفته است. یکی از مجموعههایی که در این زمینه بسیار دقیق و هوشمند عمل میکرد، روزنامه جوان با مدیریت آقای گنجی بود. وی فردی فرهیخته و هوشمند در عرصه رسانه است و باید قدر مدیریت شان را بدانیم و الحق و الانصاف استاد ما هستند و وجود ایشان در مجموعه رسانه را قدر میدانیم و امیدواریم هر کجا هستند موفق باشند. ما خوشحالیم که آقای گنجی از جمع ما نرفتند و آقای اخوان هم به جمع ما پیوستند.
سردار آزادی معاون فرهنگی هنری بسیج، در ادامه این مراسم گفت: نقش رسانه امروز در شکل دهی افکار عمومی و تقویت حبهه فرهنگی انقلاب و مقابله تبلیغاتی با جنگ رسانهای دشمن نقش بی بدیلی است. رسانه آینده ساز است و نقش بسیار موثری در متن زندگی دارد. مجموعه روزنامه جوان طی دوران مدیریت دکتر گنجی در این مسیر قدم گذاشت و تریبون خوبی برای جبهه انقلاب و رسانههای آن بود و در حوزه خبر رسانی و تحلیل و روایت گری توانست نقش خود را به خوبی ایفا کند. شما خوب میدانید امروز انتظاری که از رسانه هست صرفا خبررسانی نیست اگر چه خبر اول خیلی مهم است، اما تحلیل خبر مهمتر از انتقال اخبار است.
وی ادامه داد: روایت گری مهم است و کسی میتواند روایت خوبی داشته باشد که در متن وقایع تحولات باشد و این امروز از رسانههای جبهه انقلاب ساخته است که انگیزه و روحیه جهادی دارند. روزنامه جوان نیز با مدیریت آقای گنجی در این مسیر قدم گذاشت. این روزنامه در حوزههای مختلف انقلاب اسلامی، مقاومت دفاع مقدس و اخیرا حوزههای اجتماعی و سبک زندگی و انعکاس آنچه در متن جامعه میگذرد، فعال بود و معتقدم اتفاق خوبی بود و امیدوارم روز به روز تقویت شود.
سردار آزادی همچنین افزود: امروز رسانه باید صدای مردم و مدافع ارزشهای انقلاب اسلامی بوده و باید حلقه وصلی بین مردم و مسئولین باشد. مخصوصا در دوره جدیدی که با روی کار آمدن دولت انقلابی وظیفه ما سنگین است تا بتوانیم بیش از گذشته در خدمت مردم باشیم و رسانه هم رسالتی دارد که باید به آن عمل کند.
وی با تشکر از زحمات گنجی افزود: از زحمات آقای گنجی تشکر میکنم که در این سنگر کار کردند و اقدامات تحولی خوبی را انجام دادند که علاوه بر وظیفهای که در رسانه داشتند، در جبهه انفلاب هم تاثیرگذار بودند. همچنین او از قدرت درک تحلیل و دانش بالایی برخوردار است و ما هم خواهش کردیم همکاری شان را با روزنامه ادامه دهند و کماکان بتوانیم به عنوان عضو هیئت مدیره از حضورشان استفاده کنیم.


عبدالله گنجی مدیر مسئول سابق روزنامه جوان، نیز طی سخنانی، ضمن خوشامدگویی از همکارانی که در این مراسم حضور پیدا کردند، گفت: آنچه میخواهم بگویم گزارش کار نیست و کار روزنامه نگار روی صحنه است و گزارش نمیخواهد. اما آنچه که باید اینجا بگویم این است که ما دوران سختی را در روزنامه جوان گذراندیم و این را همه همکاران میدانند. برخیها را بیشتر اذیت کردیم که ان شاء الله حلالمان کنند.
وی ادامه داد: من با روحانی آمدم با اتمام روحانی هم دارم میروم. ما را محاصره کردند از جهت یارانه، آگهی
و دو سه دست خط دارم از روحانی که گفته بود باید با روزنامه جوان برخورد شود! همچنین آقای خدادی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد یک سال تلاش کرد ما را به حالت قبل برگرداند و یک هفته قبل از پایان کار خود با من تماس گرفت و گفت مشکل حل شده است.
گنجی در ادامه بیان داشت: امروز معتقدم که روزنامه جوان دیده میشود و بیشتر هم توسط دشمنان دیده میشود حتی بیشتر از دوستان و ۳۸ درصد انگلیسی زبانهای خارج از ایران از مخاطبین ما هستند و آنها ما را مرجع میدانند. همیشه معتقد بودم روزنامه جوان یکی از سنگرهای انقلاب است. من بعد از ۳۸ سال کار کردن از مدیریت اغنا شدم.
وی همچنین ادامه داد: ما در این هشت سال حاشیه نداشتیم و روزنامه جوان درگیر حاشیه نشد و تنها کاری که از انجام آن شرمنده شدم در حوزه معیشت پرسنل روزنامه است که واقعا کاری از من ساخته نبود.
مدیر مسئول سابق روزنامه جوان با اشاره به ویژگیهای آقای اخوان نیز گفت: آقای اخوان مدیر هیئت مدیره شرکت پیام آوران است و عضو جمعی بود که از بین شان انتخاب شد. اولین بار آقای اخوان را در سال ۸۳ دیدم که دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر و مسئول سیاسی بسیج بود. او از حوزه فنی به علوم انسانی رفت و بعد از فتنه ۸۸ در خانه خود خیمه زد و مشغول به نوشتن کتاب شد و چند جلد کتاب نوشت. زمانیکه من به روزنامه جوان آمدم حس کردم جای قلم شان در اینجا خالی است و خواستم او را به اتاق فکر سیاسی روزنامه اضافه کنند و ما سالها از قلمشان استفاده کردیم.
وی در ادامه افزود: آقای اخوان یک جریان شناس به معنای واقعی کلمه است و پدرشان روحانی است که در حادثه منا شهید شدند و شخصیتی قابل اتکا دارند و در مسائل دینی اتکا به امام و رهبری دارند و یکی از سرمایههای انقلاب هست. من نیز هرکاری را که بتوانم برای دوستان جوانی ام انجام میدهم و از این لحظه از این دوستان دور نیستم. اینجا سنگری است که من هم جهت خدمت رسانی در آن حضور دارم.
گنجی ادامه داد: رفتن من از روزنامه جوان، ربطی به رفتنم به روزنامه همشهری نداشت. من از بهمن سال گذشته پیگیر رفتن بودم و در نهایت در مرداد ماه با استعفایم موافقت شد. آن زمان هم خبری از رفتن به همشهری مطرح نبود، چون آقای زاکانی بعد از تصمیم من شهردار تهران شد.
وی در پایان نیز عنوان داشت: از همه همکارانم حلالیت میطلبم چه دوستان فنی تحریریه، چاپخانه و حتی نگهبانهای روزنامه و ... من زمانی که یک خبرنگار پای تغییر تیتر یا مطلبش پافشاری میکرد واقعا لذت میبردم، چون متوجه میشدم آنچه نوشته را باور دارد. ارزش قلم به باور آن است و یکی از دوران پر افتخار زندگیم علاوه بر زمان خدمت در جبهه و دوران دانشجویی، همکاری با روزنامه جوان بود.


محمدجواد اخوان مدیرعامل و مدیر مسئول فعلی روزنامه جوان طی سخنانی گفت: آقای گنجی در دوره خاصی مسئولیت روزنامه جوان را به عهده گرفتند و برخی اتفاقهایی که افتاد چه مثبت و چه منفی در تاریخ انقلاب اسلامی کم بود. آقای گنجی قلم منحصر به فردی داشتند. بعد از ایشان انتظارات از روزنامه جوان و سر مقاله هایشان خیلی بالا میرود و جبهه انقلاب از سرمقالههای آقای گنجی همچنان بهرهمند است و ما دوست داشتیم او همچنان در روزنامه جوان باشند، اما شاید خودشان مصلحت دیگری داشته باشند.
وی ادامه داد: انتظارات امروز از روزنامهها با گذشته فرق دارد و این سختی کار ما است. عرصه رسانه پیوند وسیعی با موضوع فناوری پیدا کرده است و ما به اندازه رسانه هیچ عرصه اجتماعی نداریم که شتاب فناوری در آن تغییر پیدا کند. در این شرایط که رسانههای سنتی به ویژه مکتوب با چالشهای اساسی مواجهند و این سوال پیش میآید که آینده رسانهای مکتوب با عصر فضای مجازی چه خواهد بود، مهمترین نقطه قوت رسانههای مکتوب، عمق و ژرفای آنها است.
اخوان ادامه داد: شرایطی که امروز در کشور با آن مواجهیم ما را با مسئولیت خاصی در این زمینه مواجه کرده است. از دهه دوم انقلاب خرده گفتمانها آمدند و تلاش کردند بر جامعه مسلط شوند و امروز دچار خلا گفتمانی هستیم و چه منبعی بهتر از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؟ انقلاب اسلامی وارد دهه ۵۰ خود شده است و ما هم باید وارد گام دوم خودمان شویم و جوان و رسانهها هم باید وارد گام دوم خودشان شوند. در این زمینه نیاز به تلاش اصحاب رسانه جبهه انقلاب داریم به ویژه دوستان عزیزم در روزنامه جوان از آقای صادقیان سردبیر گرفته تا سایر همکاران عزیز همه باید دست به دست هم دهیم تا روزنامه جوان بتواند جایگاهش را همانطور که در دوره هشت ساله آقای گنجی به خوبی پیدا کرده داشته باشد و تلاش کنیم نقاط ضعف را بهبود بخشیم. رسانه کار جمعی است و بنده هم دست یاری به سوی شما دراز میکنم.

 

همین مطلب:

روزنامه جوان- محمد جواد اخوان به عنوان مدیرعامل و مدیر‌مسئول روزنامه جوان معرفی شد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی