رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

سرمایه‌سازی‌های دفاع مقدس برای کشور

جمعه, ۴ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۴ ق.ظ

سرمایه‌سازی‌های دفاع مقدس برای کشور

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در بیانات اخیر خود در ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس با اشاره به برکات دفاع مقدس هشت‌ساله فرمودند: «دفاع مقدس برای کشور سرمایه‌سازی کرد و سرمایه‌های ارزشمندی را برای کشور به وجود آورد.» روشن است که فهرست همه برکات و سرمایه‌آفرینی‌های دفاع مقدس از حوصله یک یادداشت کوتاه، خارج است، اما در این یادداشت به برخی از مهم‌ترین سرمایه‌هایی که این حماسه جاویدان در اختیار ملت ایران قرار داد، پرداخته می‌شود.


۱. اکنون دفاع مقدس اندوخته‌ای گرانبها و تجربه‌ای ذی‌قیمت است که می‌تواند چراغ راه کشور در عبور از چالش‌ها و شتاب گرفتن در مسیر پیشرفت باشد. دفاع مقدس اولاً عرصه شکوفایی استعداد و خلاقیت جوانان بود و جوانان در آن خوش درخشیدند. ثانیاً، ظرفیت‌های درونی ملت و کشور را گشود و با تکیه بر آن‌ها ناممکنی‌ها ممکن شد. ثالثاً، سبب شد از همه قدرت‌های مادی قطع امید کنیم و با اتکال به خدا و ایستادن روی پای خود پیشرفت کنیم. رابعاً، سرمایه عظیمی از تجربه درون‌زا برای ملتی که هیچ‌گونه تجربه‌ای نداشت اندوخت. خامساً مدیریت جهادی را ترسیم کرد و عرصه ظهور نهاد‌های مردمی و انقلابی همچون سپاه و بسیج شد. این گنجینه بی حد و حصر سرمایه گرانبها را برای امروز و فردای ایران فراهم آورده است.


۲. دفاع مقدس می‌تواند الگویی برای «قوی» شدن هرچه بیشتر ملت ایران و پیشرفت هرچه بیشتر جغرافیای مقاومت در جهان باشد. دفاع مقدس اولاً الگویی برای مقاومت در جغرافیایی فراتر از مرز‌های ایران شد و سنگ بنای محور مقاومت در دفاع مقدس گذارده شد. ثانیاً، الگوی ایثار و شهادت طلبی را به جامعه و جوانان ایرانی آموخت که نتیجه آن را در امنیت آفرینی و دفاع از حرم دیدیم. ثالثاً، اسوه‌های درخشانی همچون شهدا را در پیشگاه ملت و جوانان ایرانی قرار داد که با تأسی به آن‌ها راه پیشرفت را طی کنند. رابعاً، به مظلومان جهان آموخت که چگونه با دست‌های خالی می‌توان در برابر ابرقدرت‌های پوشالی ایستاد و از آن‌ها نترسید و در محاصره کامل اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه هم می‌توان مقاومت کرد.


۳. سومین سرمایه‌ای که دفاع مقدس در اختیار ایران قرار داد، «نیروی عظیم بازدارنده» است. دفاع مقدس اولاً با ایستادگی در مقابل تهاجم رژیم بعث و عقب راندن آن تجربه ذی‌قیمتی از دفاع واقعی و همه‌جانبه را در اختیار ملت ایران گذارد. ثانیاً، دشمن مهاجم را پشیمان کرد و موجب تردید همه دشمنان دیگر تا آینده شده و خواهد شد (بازدارندگی روانی). ثالثاً، ظرفیت دفاعی و قدرت نیرو‌های مسلح کشور را بدون کمک خارجی چندین برابر افزایش داد و وابستگی نیرو‌های مسلح کشور را به حمایت خارجی از میان برد. رابعاً، دفاع مقدس بی اثر بودن تحریم‌ها را ثابت کرد. خامساً، دفاع مقدس عرصه شکوفایی نهاد‌های نظامی انقلابی شد و ظرفیت عظیم مردمی بسیج و قدرت علمی و استعداد جوانان را در اختیار امنیت آفرینی برای کشور قرار داد. در نهایت باید گفت دفاع مقدس سردارانی کارآزموده برای دفاع و امنیت آفرینی برای ایران اسلامی تربیت کرد.


۴. چهارمین سرمایه اندوخته دفاع مقدس، مبنایی برای تدوین الگویی برای پیمودن گام دوم انقلاب اسلامی است. برای فهم این الگو باید فرصت‌هایی را که دفاع مقدس برای چهل نسل بعد و امروز و فردای ما فراهم آورده است شناخت. اولاً، کارآمدی حضور و نقش‌آفرینی مردم و به ویژه جوانان ثابت شد و این روش مبنایی برای گام دوم انقلاب شد. ثانیاً، مقاومت فعال و ایستادن روی پای خود و بی اعتمادی به دشمن و ناامید شدن از همه قدرت‌های مادی را تثبیت کرد. ثالثاً، تکیه بر فرهنگ و مدیریت جهادی و انقلابی و تأسی به فرهنگ شهادت طلبی و ایثار را به همگان آموخت. رابعاً، نهراسیدن از طاغوت‌های پوشالی و تهدید دشمن را به عنوان مبنایی در سیاست خارجی قرار داد. در نهایت نشان داد که راهبرد صحیح در گام دوم انقلاب اسلامی «حاج قاسم»‌ها باید در صحنه بمانند و «حاج قاسم»‌های جدید نیز تربیت یابند.

همین مطلب:

روزنامه جوان- سرمایه‌سازی‌های دفاع مقدس برای کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی