رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

گوشه ای از تخلفات خاتمی در گفت و گوی تمدن ها (!)

پنجشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۸۸، ۰۸:۳۶ ب.ظ


گوشه ای از تخلفات خاتمی در گفت و گوی تمدن ها (!)

شنیدن عنوان  «گفت و گوی تمدن ها» یادآور نام شخصی است که هشت سال بر کرسی ریاست جمهوری ایرات تکیه زده. کسی که دوره ریاست جمهوری او یکی از پر چالش ترین مقاطع بعد از تاریخ انقلاب است. امروز که معاون پارلمانی و مدیر دفتر سابق او به همپیمانی خائنانه او با طراحان و تحریک کنندگان به اغتشاش اعتراف می کند، جستجوگران را به ورق زدن تاریخ و مطالعه عملکرد وی در دوره  ریاست جمهوری تشویق می کند.

مسئله گفتگوی تمدن، مسئله ای نیست که خاتمی اولین بار آن را مطرح کرده باشد چرا که برخی متفکران و نویسندگان در قبل و بعد انقلاب به طور گذرا بدان اشاره کردند، امام آن چه موضوع انتساب این عنوان به خاتمی شد، مقارت بودن طرح آن توسط خاتمی با آغاز هزاره سوم و فضای حاکم بر جهان بود. از همین رو بود که سال 2001 به عنوان «گفت و گوی تمدن ها» نامیده شد.

 اما جالب آن است که امروز دیگر کسی حرفی از سرانجام «گفت و گوی تمدن ها»  سخنی به میان نمی آورد. نکته ظریف آن این است که اصولا عمر این گفتمان بسیار کوتاه بود و در همان سال 2001 که مثلا (!)«گفت و گوی تمدن ها» خوانده شده بود، ریس جمهور قدرتمندترین عضو سازمان ملل (آمریکا) به جای آن که به رییس جمهور کشوری که پیشنهاد گفت و گوی تمدن ها را مطرح کرده بود، پیشنهاد گفتگو بدهد ، وی را محور شرارت خواند!

 

اما جدا از این حرف ها در زمان دولت دوم خرداد مرکزی نیز به عنوان « مر کز بین المللی گفت و گوی تمدن ها» تأسیس گردید که سال ها عطاءالله مهاجرانی – وزیر لندن نشین خاتمی- بر کرسی آن تکیه زد. نیم نگاهی به وضعیت ساختاری و بازخوانی این مرکز از نگاه بودجه ای می تواند افشاءکننده برخی تخلفات رییس جمهور سابق در این حوزه باشد:

مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها یک دستگاه اجرایی با بودجه دولتی به شماره طبقه بندی 101045 در زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری بود.

بودجه این مرکز طبق موافقت نامه مبادله شده به عنوان کمک به اشخاص حقوقی که درجهت تحقق اهداف مرکز همکاری نمایند قابل مصرف بوده است. یعنی این مرکز می بایست این بودجه را به مرکز و موساساتی اختصاص دهد که در ان حوزه عمل می کنند. این بودجه در سال 81 الی 83 به ترتیب 2/150 و 2/099 و 1/636 میلیارد ریال بوده است.

مصرف این بودجه فقط به صورت کمک به اشخاص حقوقی قابل مصرف بوده و لاغیر. اما در سنوات مذکور هیچ شخصیت حقوقی که قانونا به ثبت رسیده باشد که بتواند این موارد را مصرف کند وجود نداشته است الایک شخصیت حقوقی.

تنها شخصیت حقوقی «موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها» ست که این موسسه خصوصی غیر دولتی برابر آگهی ثبت به شماره 17252 متعلق به شخص آقای سید محمد خاتمی در سال 83 بوده است.

یکی از تخلفات خاتمی آن است که ثبت این موسسه به دلیل آنکه موسس آن رئیس جمهور وقت بوده که همزمان مدیر موسسه هم بوده است مغایر با اصل 141 قانون اساسی و قانون منع تصدی بیش از یک شغل مصوب سال 70 می باشد .

با توجه به مراتب فوق بودجه مرکز گفتگوی تمدنها در سنوات 83 و 84 که حدود 4 میلیارد تومان می باشد.برابر شرح مفاد موافقت نامه یا باید در موسسه گفتگوی فرهنگها و تمدنها متعلق به آقای خاتمی مصرف شده باشد یا به عنوان مانده وجوه مصرف نشده به خزانه برگشت شده باشد . در غیر این صورت مصرف اعتبار ردیف 101045 برخلاف قوانین و مقررات به هزینه رفته است.

اینکه این اعتبار در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی قانونا درست مصرف شده است یا نه سوالی است که دستگاههای نظارتی مسئول باید پاسخگو باشند که فعلامعلوم نیست . اما آنچه که معلوم و محرز است این است که رئیس سابق مرکز گفتگوی تمدنها (عطاالله مهاجرانی) در خارج از کشور متواری و رئیس موسسه بین المللی گفتگوی  فرهنگها و تمدنها برخلاف اصل 141 قانون اساسی و قانون منع تصدی بیش از یک شغل در سال 83 که هنوز رئیس جمهور بود، دکانی به نام موسسه گفتگوی تمدنها را در کنار مرکز دولتی گفتگوی تمدنها افتتاح کرده و هنوز هم نانش را می خورد و چپ و راست می رود و برای نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت قانونی اش خط و نشان می کشد.

علاوه بر این ها در آخرین روزهایی خاتمی رییس جمهور بود، مصوبه ای از هیدت دولت گذراند که بر اساس آن و برخلاف قانون 51 درصد سهام شرکت انتشارات علمی و فرهنگی (متعلق به دولت) به موسسه خصوصی متعلق به خاتمی (فرهنگها و تمدنها) تعلق می گرفت. خوشبختانه با روی کار آمدن دولت نهم این مصوبه لغو شد و جلوی ادامه این تخلفات گرفته شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی