رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

دو اشتباه مرعوبان و شیفتگان امریکا

شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸ ق.ظ

2 اشتباه مرعوبان و شیفتگان امریکا

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان در سالروز تسخیر لانه جاسوسی امریکا با تبیین دو گزاره‌ای که دستگاه عملیات روانی دشمن تولید و القا می‌کند، نسبت به تأثیرپذیری از القائات دشمن در داخل هشدار دادند. مطالعه و مداقه در این گزاره‌ها به‌خوبی خط تبلیغاتی «بزک کردن امریکا» توسط شبکه همکار داخلی غرب را نمایان می‌سازد. جالب اینجاست که اندکی تأمل در این باب به‌روشنی، غیرمنطقی بودن این گزاره‌ها را آشکار می‌سازد، اما مع‌الأسف این ادعاها توسط شبه‌روشنفکران با رنگ و لعاب فریبنده «عقلانیت» و «خردگرایی» بسته‌بندی و ارائه می‌گردد. در ادامه به بررسی هر یک از این دو گزاره فریبنده خواهیم پرداخت.
«غیرمنطقی بودن ایستادگی در برابر امریکا» نخستین گزاره‌ای است که عمدتاً توسط انقلابیون سابق و پشیمانان امروز ترویج می‌گردد و در واقع ترجمانی است از خطوط جنگ روانی نظام سلطه در داخل. مجموع تاکتیک‌ها و تکنیک‌های عملیات رسانه‌ای و روانی دشمن به دنبال القای این مفهوم است که ایستادگی در برابر دشمن بی‌فایده است و دیر یا زود باید تسلیم شد.

بازتاب این خطوط القایی در ادبیات جریان شبه‌روشنفکری تحت عنوان «عقلانیت» مشاهده می‌شود. عقلانیتی که پشتیبان این ادعاست، عقلانیت ابزاری و منقطع از وحی است که صرفاً محاسبات مادی را مبنا قرار می‌دهد. مدعیان این گزاره با مقایسه میان نسبت قدرت ظاهری سلطه‌گران بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران، هرگونه ایستادگی در برابر زورمداران و زیاده‌خواهی‌های آنان را بی‌فایده می‌دانند.  البته تجربه‌ای که ملت ایران در اختیار دارد، نتیجه‌ای به‌جز ادعای بالا را ثابت می‌کند. اگر صرفاً نسبت قدرت مادی و ظاهری تعیین‌کننده بود، انقلاب اسلامی باید یا در نطفه خفه می‌شد یا در همان سال‌های بحرانی ابتدایی خاموش می‌شد. پس دلیل موفقیت این چهار دهه ایستادگی چیست؟
به‌نظر می‌رسد بطلان ادعای غربگرایان داخلی در دو خطای محاسباتی بزرگ است؛ اول آنکه محاسبات خود را روی بنیان‌های مادی صرف بنا کرده‌اند و هیچ‌گونه امداد الهی و سنت‌های نظام خلقت را فهم نمی‌کنند.

اینان از این مهم غافلند که اگر سنت‌های الهی در جهان آفرینش وجود نداشت، تاکنون اثری از توحید برجا نمی‌ماند و شیاطین و مستکبران بشریت را به‌ طورکلی به انحطاط کشانده بودند. نکته دوم آنکه حتی اگر محاسبات صرفاً مادی را در نظر بگیریم، میزان قدرمطلق نسبت قدرت میان دو طرف مخاصمه تعیین‌کننده نهایی نیست و مهم‌تر از آن روند تغییرات نسبت میان قدرت دو طرف است. به‌بیان‌دیگر اگر یک ‌سوی معادله، شتاب صعودی داشته و طرف دیگر نزول مداوم، قدرمطلق این نسبت قدرت هر لحظه در حال تغییر است. بنابراین فراز و فرود قدرت دو طرف نیز در شرایط نهایی مؤثر است. امروز جمهوری اسلامی ایران در شرایطی به ‌مراتب مقتدرتر از سال‌های نخست انقلاب اسلامی است و در سوی دیگر به اذعان رجال سیاسی شناخته‌ شده امریکا، نظام مستقر در واشنگتن در حال افول شتابنده است.

بنابراین ایستادگی در مقابل نظام سلطه نه‌تنها مثمرثمر است، بلکه در شتاب افول ساختار استکباری نیز مؤثر است.  گزاره دوم القایی که خطرناک‌تر از گزاره قبلی است «منوط کردن حل مشکلات کشور به سازش با امریکا» است. اگر گزاره پیشین بیشتر توسط مرعوبان غرب ترویج می‌شد، گزاره دوم را «شیفتگان غرب» تبلیغ می‌کنند. کسانی که به سطحی از شیفتگی و شیدایی در مقابل سلطه‌گران رسیده‌اند که عقلانیت مغلوبه شده و معمولاً نقاط منفی آشکار غرب را نیز نادیده می‌انگارند. اینان تصور می‌کنند سران کاخ ‌سفید نیت خیرخواهانه در قبال ملل دیگر دارند و تعامل مثبت با آنها، کشور را از مواهب این نیت خیرخواهانه(!) بهره‌مند می‌سازد.  اما مشکلی در اینجا وجود دارد و آن این است که هیچ نشانه‌ای که مؤید این گزاره باشد در ذخیره تجارب ملت ایران یافت نمی‌شود. به ‌عبارت‌ دیگر با آنکه چندین بار الگوی پیشنهادی «اعتماد به امریکا» به توصیه این طیف به بوته آزمون گذارده شده، اما در هیچ زمانی موفقیت‌آمیز نبوده است. اینکه چرا با این‌ همه آزمون ‌و خطا، بازهم از این طیف شاهد پیشنهاد این الگو هستیم را باید در همان دلیل پیش‌گفته - یعنی «شیفتگی عقلانیت گریز در برابر غرب»- جست‌وجو کرد. در واقع گزاره دوم نه ناشی از خطای محاسباتی، بلکه ناشی از محاسبات غیرعقلایی محض است.
 
اما پرسش مهم در این باب، آن است که چگونه می‌توان از آسیب‌های طرح مجدد این گزاره و آزمون بی‌فایده، اما پرتکرار آن مصون ماند. به‌بیان‌دیگر، همه فهمیده‌ایم که اگر ده‌ها بار دیگر نیز امریکا خلف وعده کند، شیفتگان امریکا به‌ غیر از خوبی او نمی‌بینند! پس اینجا تکلیف منافع ملی و فرصت‌های راهبردی کشور که به جهت این آزمون‌های مکرر اتلاف می‌گردد، چه خواهد بود؟ پاسخ آن است که تنها راه عبور از این راه پرهزینه و کم‌فایده، ایجاد نهضت عمومی و ملت «ایستادن روی پای خود» در همه حوزه‌های پیشرفت کشور است. بنای این نهضت بر آن است که هیچ‌کس در بیرون این مرزها برای ملت ایران دلسوزی نمی‌کند و برای رشد و پیشرفت و حل مشکلات به دنبال راه‌حل بومی و توان داخلی باشیم. ترجمان این نهضت در حوزه اقتصادی، راهبردی «اقتصاد مقاومتی» است که هرچند لقلقه زبان برخی مدیران اجرایی است، اما در میدان عمل همچنان مظلوم واقع‌ شده است. به ‌نظر می‌رسد لازمه مقاوم‌سازی اقتصاد به ‌معنای واقعی کلمه نیز، حضور جبهه مؤمن انقلابی در این آوردگاه حساس و سرنوشت‌ساز است. 

 

همین مطلب:

روزنامه جوان- دو اشتباه مرعوبان و شیفتگان امریکا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی