رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

اگر تنگه هرمز را ببندیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟+ عکس

 این چند روزه که در گوشه کنار صحبت از احتمال واکنش ایران به توطئه های غرب می گردد و خصوصا پس از برگزاری رزمایش دریایی ایران از تنگه هرمز تا شمال اقیانوش هند، با اینکه هنوز ایران واقعاً در واکنش به تحریم نفتی و تحریم بانک مرکزی خود دست به بستن این تنگه نزده است، اما حتی صحبت در این مورد نیز سبب شده است تا قیمت‌های نفت در جهان افزایش یابد. اما برای اینکه دقیق تر متوجه شویم پس از بستن احتمالی تنگه هرمز دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد بهتر است به این نقشه نگاهی بیاندازیم.

 همان‌طور که در تصویر مشخص است تنگه هرمز مهم‌ترین کانال انتقالی نفت به بازارهای جهانی بشمار می‌آید. از این تنگه روزانه بیش از 15.5 میلیون بشکه نفت عبور می‌کند که این آمار خود حاکی از اهمیت بسیار زیاد این تنگه و نقش آن در اقتصاد جهانی است.

همچنین با نگاهی به این تصویر می‌توان به ذخایر نفتی مختلف جهان نیز پی برد که در این میان خاورمیانه با داشتن ذخایری بیش از 750 میلیارد بشکه نفت، بزرگ‌ترین منطقه نفت‌خیز جهان به حساب می‌آید. در این میان، سهم ایران و عربستان بیشتر از دیگر کشورهای خاورمیانه است که این امر سبب شده است تا این دو کشور جزو بزرگ‌ترین کشورهای دارای منابع نفتی جهان به حساب آیند.

روشن است که با محروم سازی بازار انرژی دنیا از ۱۵.۵ میلیون بشکه نفت در روز در عرض چند روز چه مصیبتب گریبانگیر صنایع و بازار سوخت اروپا و آمریکا خواهدشد. از دیگر سو مسلماً با توجه به بحران اقتصادی‌ای که کشورهای اروپایی و آمریکا با آن دست به گریبان هستند، افزایش قیمت نفت به هیچ وجه به نفع آنها نبوده و می‌تواند تأثیر بسیار منفی‌ای بر اقتصاد متزلزل و شکننده آنها داشته باشد.

جهت دیدن عکس در اندازه بزرگتر روی نقشه کلیک کنید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۰/۱۱
محمدجواد اخوان

نفت

تنگه هرمز

نقشه راهبردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی