رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

رسالت نخبگان و راهبردهای نجات‌بخش جهان اسلام

سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳ ق.ظ

رسالت نخبگان و راهبردهای نجات‌بخش جهان اسلام

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در پیام خود به حجاج بیت‌الله الحرام، مانند سال‌های گذشته، مسائل و ابتلائات مهم، راهبردی و حائز اولویت جهان اسلام را تبیین فرمودند. با توجه به جایگاه پیام حج ولی امر مسلمین و تأثیر آن در فضای جهان اسلام، مخاطب توجه به سه مسئله یادشده، نه‌فقط، حجاج، که در حقیقت کل امت اسلامی هستند، در ادامه به محورهای راهبردی پیام یادشده اشاره‌ می‌شود:
 
 
1 ـ معظم‌له «اغواگری و تباه‌سازی جادوی مادی‌گرایی با بهره‌گیری از ابزارهای پیشرفته» را نخستین ابتلای امت اسلامی برشمردند و در ادامه «سیاست‌های نظام سلطه در کارِ فتنه‌انگیزی و آتش‌افروزی میان مسلمانان و تبدیل کشورهای اسلامی به دوزخ ناامنی و اختلاف» را دیگر مسئله‌ای دانستند که جهان اسلام گرفتار آن است. به تعبیر معظم‌له «حج می‌تواند داروی شفابخش این هر دو ابتلای عظیم امّت اسلامی باشد؛ هم دل‌ها را از زنگارها پاک و به نور تقوا و معرفت منوّر سازد، و هم چشم‌ها را روی واقعیت‌های تلخ دنیای اسلام باز کند و عزم‌ها را برای مقابله با آن راسخ و گام‌ها را استوار و دست‌ها و ذهن‌ها را آماده‌به‌کار نماید.»
 
 
2 ـ گرفتاری دیگر مسلمین ناامنی همه‌جانبه‌ای است که بر سرزمین‌های آنان مستولی شده است. طیف وسیعی از انواع ناامنی، از ناامنی اخلاقی و معنوی گرفته تا ناامنی سیاسی، ابتلای امروز جهان اسلام است. معظم‌له ریشه بروز این ناامنی‌ها را عمل نکردن به وظیفه دینی و عقلی در برابر هجوم دشمن نابه کار معرفی می‌کنند. اینجاست که اولویت‌های واقعی جهان اسلام دگرگون‌شده و مسائل فرعی جای مسائل اصلی را می‌گیرد. زخم کهنه‌ای همچون فلسطین که پاره تن اسلام بوده و در چنگال خبیث‌ترین اشرار گرفتارشده به فراموشی و محاق رفته و جنگ طایفی و تعصبی در دیگر نقاط جهان اسلام توان مسلمین را مشغول خود می‌کند.
 
 
3 ـ در ادامه معظم‌له رسالت سنگینی را که بر عهده نخبگان جهان اسلام و سران کشورهای اسلامی است، چنین برشمردند:
 
 
الف ـ ایجاد وحدت و بر حذر داشتن همگان از ستیزه‌گری‌های قومی و مذهبی؛ ناگفته پیداست که خود حج مظهر تام و تمامی از اتحاد مسلمین در رفتار عبادی است و این بهانه خوبی برای کنار نهادن اختلافات عمیق و البته بیهوده‌ای است که می‌تواند آتش نزاع را در جهان اسلام شعله‌ور سازد. در واقع برنده اصلی این منازعات درونی جهان اسلام، نه‌تنها هیچ‌یک از طرفین منازعه نیستند، بلکه حاصل جمع چنین منازعه‌ای صفر بوده و در مقابل طرفی که خارج از این صحنه بازیگردان منازعه و اختلافات مسلمین است، برنده اصلی است.
 
 
ب ـ آگاه‌سازی ملت‌ها از شیوه‌های دشمنی و خیانت استکبار و صهیونیسم؛ اگر مسلمانان از شیوه‌های پیچیده و خباثت‌آلود سلطه‌گران بین‌المللی در ضربه زدن به منافع مستضعفان و به تاراج بردن ثروت و دارایی ملت‌ها مطلع شوند، بی‌شک به‌جای صرف کردن قوت در منازعات داخلی بیهوده، توان خود را در مبارزه بی‌امان با نظام سلطه به کار می‌برند.
 
 
ج ـ تجهیز همگان برای مقابله با دشمن در میدان‌های گوناگون جنگ نرم و سخت؛ ایستادگی در برابر زیاده‌طلبی مستکبران و شکست دادن آنها در میادین گوناگون منازعه مستلزم تجهیز تمام‌عیار نخبگان و آحاد جوامع اسلامی است تا همه ظرفیت‌های این امت به میدان عمل و آوردگاه مجاهدت آید.
 
 
د ـ متوقف‌سازی فوری وقایع فاجعه‌بار در میان کشورهای اسلامی همچون حوادث یمن؛ جنگ‌های داخلی و پدیده تلخ و نفرت بار تروریسم، امروز پهنه بزرگی از جغرافیای اسلامی را دربرگرفته و در این میان مردم بی‌گناه و غیرنظامیان تحت‌فشار سختی‌ها و مصائب این جنگ‌ها گرفتارشده‌اند. اکنون در برخی از کشورهای اسلامی همچون یمن یک فاجعه بزرگ انسانی در حال وقوع است که باید پیش از وخیم‌تر شدن برای علاج آن اقدام عاجلی نمود.
 
 
ه ـ دفاع قاطع از اقلّیت‌های تحت ستم مسلمان، همچون مظلومان میانمار؛ در همین حال که مسلمانان در منطقه اسلامی درگیر منازعات داخلی هستند، اقلیت‌های مسلمان در برخی کشورها تحت ستم نژادپرستان موردحمایت غرب گرفتار هستند. آنچه امروز در میانمار رخ می‌دهد یادآور فجایع تلخ اندلس در قرون‌وسطی و بوسنی هرزگوین در دوره اخیر است.
 
 
و ـ دفاع از فلسطین و همکاری و همراهی بی‌چندوچون با ملّتی که نزدیک به هفتادسال است برای کشور غصب‌شده خود مبارزه می‌کند. در این 70 سال اشغال سرزمین مقدس و قبله اول مسلمین، قساوت، سبعیت بی‌حدومرز صهیونیست‌ها بر همگان اثبات‌شده و با تأسف برخی سران مرتجع عربی به دنبال عادی‌سازی و تجدید روابط با رژیم اشغالگر قدس هستند. حوادث تلخ شام و عراق، بیش از همه برای صهیونیست‌های خونخوار امنیت‌آفرین بوده و بی‌دلیل نیست که بسیاری از صاحب‌نظران گرداننده اصلی پشت‌صحنه گروه‌های تکفیری تروریستی را، اسرائیل اشغالگر می‌دانند.
 
 

این سرفصل‌ها که در پیام امام خامنه‌ای بدان‌ها اشاره رفته است، بر عهده نخبگان و مسئولان کشورهای اسلامی است و بی‌شک برای تحقق آن لازم است که ملت‌ها از سران خود این مشی و ممشای را مطالبه کرده و نظام‌های بی‌تفاوت و رژیم‌های مرتجع را وادار به نقش‌آفرینی مثبت به سود امت اسلامی کنند.

 

همین مطلب:

روزنامه جوان- رسالت نخبگان و راهبردهای نجات‌بخش جهان اسلام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی