رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

حکایت قرص­‌های اغتشاش‌­آفرین 

ماجرای پیداشدن قرص در برخی مواد غذایی، این روز‌ها موجب نگرانی جدی در میان مصرف‌کنندگان و به ویژه خانواده‌ها شده است. البته مسئولان امر همچنان در حال تحقیق در خصوص منشأ این قرص‌ها هستند و تا به نتیجه رسیدن این بررسی‌ها باید صبر کرد، اما برخی نکات تأمل‌برانگیز در پیرامون این ماجرای عجیب هست که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها گذشت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۸ ، ۰۸:۵۰
محمدجواد اخوان

۴ درصدی‌های پرمدعا! 

ر میانه تحولات ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس یازدهم، یکی از جنجالی‌ترین اظهارنظر‌ها را یکی از نامزد‌های طیف موسوم به اصلاحات طرح کرد که از قضا از نمایندگان مجلس ششم و دبیرکل حزبی است که بر خاکستر‌های حزب منحله مشارکت برپا شده است. علی شکوری راد در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از تأثیر اعتراضات و اغتشاشات اخیر بر سبد آرای جریانات سیاسی پرسیده بود، صراحتاً بیان کرد که به دلیل آنکه پایگاه اجتماعی جریان متبوع وی در قشر مرفه است و اصولگرایان در مناطق حاشیه‌نشین و کمتربرخوردار عمدتاً پایگاه اجتماعی دارند، وی و دوستانش چندان نگران انتخابات نیستند. این اعتراف و اذعان صریح یک فعال سیاسی شناخته‌شده دوم‌خرداد، خواسته یا ناخواسته، حقایق مهمی را در خصوص آرایش سیاسی اجتماعی جامعه آشکار می‌کند که هم‌قطاران وی تاکنون از پذیرش آن خودداری می‌کردند. برخی از این حقایق را در ادامه می‌توان چنین برشمرد:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۸ ، ۰۸:۴۷
محمدجواد اخوان

اصول عمل آفندی در جنگ نرم 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر بسیجیان، ضمن توصیه‌های خود به آنان فرمودند: «در جنگ نرم هیچ‌وقت عکس‌العملی عمل نکنید. البتّه پاسخ دشمن را باید داد، امّا بهتر از عکس‌العملی عمل کردن و واکنشی عمل کردن، عمل کردنِ کنشی و ابتکاری است. یک‌قدم همیشه از دشمنِ خودتان جلوتر باشید؛ حدس بزنید که دشمن چه‌کار می‌خواهد بکند، چه حرکتی می‌خواهد انجام بدهد، حرکتِ خنثی‌کننده و پیش‌گیرنده را قبل از او انجام بدهید؛ مثل یک شطرنج‌باز ماهر که حدس می‌زند طرف مقابل چه حرکتی را انجام خواهد داد، و قبل از اینکه حرکت را انجام بدهد، کاری را انجام می‌دهد که او قفل بشود، نتواند آن حرکت را انجام بدهد؛ همیشه جلوتر از او حرکت کنید.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۸ ، ۰۸:۴۵
محمدجواد اخوان

راز شکست دشمنان انقلاب 

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار بسیجیان فرمودند: «مجموعه‌ای گسترده و با عظمت همچون بسیج در ایران و یا نمونه‌های دیگر آن در برخی کشورها، بیش از مجموعه‌های دیگر در معرض دشمنی نظام سلطه است، همانگونه که با حشدالشعبی در عراق و حزب‌الله در لبنان مخالفت و مقابله می‌شود. اما این دشمنی تأثیر ندارد و پیروزی ملت ایران و بسیج و جریان انقلابی تضمین شده است زیرا خداوند متعال می‌فرماید اگر ملتی در مسیر جهت‌گیری‌ها و اهداف الهی حرکت با این حرکت و خداوند را یاری کند، خداوند هم آن‌ها را نصرت خواهد کرد و با یاری خداوند هیچ جریان معارضی توانایی غلبه نخواهد داشت.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۹۸ ، ۰۸:۳۹
محمدجواد اخوان

۴ آذر ۹۸ بازتولید سرمایه اجتماعی انقلاب 

خروش یکصدای اهالی تهران در چهارم آذر ۱۳۹۸، علاوه بر آنکه پاسخ قاطعی بر آشوبگران و اربابان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان بود، تجدید میثاقی دوباره با آرمان‌های امام راحل عظیم‌الشأن و شهدای انقلاب اسلامی و بیعتی دوباره با ولی امر مسلمین، رهبر معظم انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. خیابان‌های مرکز شهر، بار دیگر گام‌های استوار ملت انقلابی و زمان‌شناس را به خود دید و امید دشمنان به یأس بدل شد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۸ ، ۰۸:۳۴
محمدجواد اخوان

بسیج، راه‌حل مشکلات اقتصادی 

 

اکنون که کشور با مشکلات جدی در حوزه اقتصاد دست و پنجه نرم می‌کند و مزمن شدن این آسیب‌ها، نارضایتی مردم را به دنبال داشته است، کارآمدی نظام‌های اجرایی، یکی از چالش‌های اساسی کشور در سال‌های اخیر بوده است و می‌توان گفت حل این مسئله می‌تواند حل مسائل دیگر را نیز به همراه داشته باشد. در این میان آنچه باید بیشتر به آن توجه کرد، نقش و جایگاه مردم و نهاد‌های مردمی در حل این مسئله جدی و عمومی است. بر این اساس بسیج به‌عنوان سرمایه اجتماعی نظام و تبلور نقش‌آفرینی عمومی و تخصصی مردم در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند پاسخگوی مناسبی برای این مسئله و مسائلی از این دست باشد. در ادامه کوشش خواهد شد به برخی نکات مهم حول فرصت‌های بالقوه و بالفعل درون بسیج برای کارآمدسازی دولت و نظام اجرایی کشور پرداخته شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۸ ، ۰۸:۳۳
محمدجواد اخوان