رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

 

بازخوانی یک اظهار نظر تاریخی

 احمدی نژاد: تضعیف شورای نگهبان، ناشی از خودرأیی، استبداد و قصد تخلف است/ نباید از امکانات دولتی برای تبلیغ نامزدها استفاده نمود!

آقای محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کنونی کشورمان که در سال ۱۳۸۰ در مسئولیت رییس هیأت نظارت بر انتخابات تهران بزرگ قرار داشت با بیان اینکه «شورای نگهبان ممکن است صلاحیت عده یی از داوطلبان مجلس را رد یا تأیید کند» گفت: تضعیف نهادهای نظارتی نه تنها هیچ کمکی به انجام یک انتخابات سالم نخواهد کرد، بلکه به کاهش درجه اعتماد و سلامت انتخابات می انجامد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۶:۵۴
محمدجواد اخوان

این زمانه خطیر؛ انتخابات و چند نکته!

چند روزی است که دوستان عجیب پاپی می شوند که چند سطری در باب انتخابات که اتفاقاً مهمترین مسئله روز هم هست، بنویسم. البته در باب انتخابات حرف بسیار داشته و دارم، اما ترجیح می دادم بعد از اعلام نتایج احراز صلاحیت ها بنویسم. اما شرایط کنونی ایجاب می کند که نکاتی را اشاره کنم:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۷:۵۳
محمدجواد اخوان

راهنمای انتخاب رشته در مقطع تحصلات تکمیلی (کارشناسی ارشد)

مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل

 

با توجه به اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد و در پیش بودن انتخاب رشته توسط داوطلبان و لزوم داشتن اطلاعات از احتمالات قبولی، آخرین رتبه های قبولی* در برخی رشته شهرهای سالهای ۹۱ و ۹۰ در مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل را منتشر می نمایم. امید است مورد استفاده داوطلبان قرار گرفته و حقیر را از دعای خیر فراموش نفرمایند.

۱۵۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۷:۵۰
محمدجواد اخوان

یاران صاحب عبای شکلاتی نظام را از چه می ترسانند؟!

 

این روزها مسئله‌ی آینده‌ی سیاسی جریان موسوم به اصلاحات تا آن حد برای نخبگان این جریان نگران‌کننده است که به خرج کردن سرمایه‌ی اصلی، یعنی شاخص‌ترین چهره‌ی جریانشان، چشم دوخته‌اند. مسئله‌ی آمدن خاتمی در عرصه‌ی انتخابات، که البته به تأیید یا عدم تأیید از سوی هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان پیوند خورده است، یکی از جلوه‌های این رویکرد است.

حال با توجه به سابقه‌ی وی و نقش او در فتنه‌ی 88، ابهامات جدی در خصوص احتمال تأیید صلاحیت وی پدید آمده است و همین مسئله، تکاپوی جدی بخشی از جریان فتنه‌‌ـ‌اصلاحات را به دنبال داشته است. از این منظر، یکی از گزاره‌هایی که مرتباً از سوی برخی افراد منتسب به این جریان این روزها بیشتر شنیده می‌شود آن است که اگر سید محمد خاتمی دل را به دریا بزند و وارد گردونه‌ی ثبت‌نام نامزدها شود و آن گاه از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت گردد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۰:۴۸
محمدجواد اخوان

احساس تکلیف کرده ها بخوانند

* «باید در انتخابات، افرادی حضور یابند که دارای صلاحیت‌ها و حدّ و اندازه‌های لازم برای مسئولیت ریاست‌جمهوری باشند.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۵:۴۶
محمدجواد اخوان

 درسی در ولایت مداری و اسیر قدرت نشدن...

خاطره ای که ای کاش مسئولان اجرایی امروز آن را بخوانند ...!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۶:۴۴
محمدجواد اخوان

آینده دیپلماسی هسته ای و انتخابات یازدهم

تاثیرات دوسویه مذاکرات و انتخاباتاخبار دریافتی از اجلاس جی 8 حکایت از آن دارد که وزرای خارجه این کشورها تصمیمی مبنی بر توقف مذاکرات با کشورمان تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران دارند.

بر این اساس باید گفت با بررسی سناریوی غربی ها در بحث مذاکرات در ماه های گذشته که هدف اصلی آن تاثیر بر جامعه ایران بوده است، به نظر می رسد طرف های مذاکره کننده انتظار داشتند اعمال فشارهای بیشتر بر ایران، جامعه را به سمت واگرایی با سیاست های نظام بکشاند و در نهایت این واگرایی منجر به ورود طرف غربی با موضعی برتر در مذاکرت و همچنین عقب نشینی جمهوری اسلامی در موضوع پرونده هسته ای شود. آنها امیدوار بودند با ادعای امتیازدهی و پیشنهادات سازنده به همراه فضاسازی رسانه ای، ایران را متمایل به عقب نشینی از حقوق خود کنند. اما با توجه به مذاکرات آلماتی 2 باید گفت این فضا برای طرف غربی ایجاد نگشت و آنها شرایط را برای پیروزی مطلوب نمی بینند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۵:۴۳
محمدجواد اخوان