رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

پشت صحنه زیاده خواهی امریکا در مذاکرات+سند

این روزها بحث بر سر آن است که طرف غربی بالاخره بر سر چه مواردی حاضر است با ایران به توافق دست یابد. برای فهم این موضوع کافی است دو سند مختلف که می تواند در فهم این مسئله راهگشا باسد، را بررسی نماییم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۲ ، ۰۸:۳۶
محمدجواد اخوان

نگرش‌های گوناگون درباره مذاکره

این روزها که مذاکره به بحث اصلی محافل رسانه‌ای و سیاسی کشور و حتی فراتر از مرزها بدل شده است، در موضع موافقت یا مخالفت، گاهی طیف وسیعی از افراد در کنار یکدیگر تصور شده یا از یک منظر دیده می‌شوند. به نظر می‌رسد منشأ برخی قضاوت‌های سطحی غیرمنصفانه در مورد مواضع طیف‌های گوناگون نیز با این مسئله بی‌ارتباط نباشد.

در خصوص نگاه به مذاکره با امریکا در کشورمان می‌توان چند دسته و نگرش مشخص را شناسایی نمود

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۲ ، ۱۴:۳۹
محمدجواد اخوان

حق دولت، حق مجلس!

اصل‏ پنجاه و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ‎‎قوای‏ حاکم‏ در جمهوری اسلامی‏ ایران‏ را شامل قوه‏ مقننه‏، قوه‏ مجریه‏ و قوه‏ قضائیه‏ دانسته که‏ زیر نظر ولایت‏ مطلقه‏ امر و امامت‏ امت‏ بوده و این‏ قوا مستقل‏ از یکدیگرند. همچنین اصل‏ پنجاه و هشتم همین قانون تأکید می نماید اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از طریق‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ است‏ که‏ از نمایندگان‏ منتخب‏ مردم‏ تشکیل‏ می‏ شود. روشن است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که به حق میثاق ملی لقب گرفته است ساختار قوا در جمهوری اسلامی به گونه ای صورت­بندی نموده است که در عین پیشبرد امورد جاری، مستقل بوده و این از نقاط قوت ساختار قدرت در نظام اسلامی است.

با این حال در هیاهوهای سیاسی داخل کشور و متأثر از گرایش های جناحی، گاه مشاهده می گردد که این نقطه قوت قابل توجه نادیده گرفته شده و حتی تلاشهایی برای زیرپانهادن آن انجام می پذیرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۲ ، ۱۵:۳۷
محمدجواد اخوان

انکار ولایت سیاسی امیرالمؤمنین در تنها کشور پیروِ اهل بیت!

وقتی خط فکری پدرمعنوی گروهک تروریستی از سرمقاله روزنامه اصلاح طلب سر درمیاورد.

روزنامه بهار در سر مقاله روز چهارشنبه خود به قلم علی‌اصغر غروی (از عناصر نهضت آزادی و فرزند محمدجواد غروی اصفهانی) با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» مدعی گردید که «جزو وظایف رسولان الهی، از جمله پیامبر اسلام، تعیین جانشین یا خلیفه، که اصطلاحا نصب می‌گویند، برای تشکیل حکومت و اداره امور دنیای مردم نبوده است. پیامبران و به‌ویژه پیامبر اعظم برای رهایی بشر از همه قیود و بندهای جهل و بردگی و اسارت مبعوث شده‌اند (اعراف 157). نصب یا تعیین، در خود، مفهوم سلب آزادی و نوعی از بندگی و بردگی را دارد. از این‌رو ناقض هدف بعثت رسول اسلام، مذکور در آیه 157 اعراف است. بر این پایه حتما رسول اسلام خود ناقض پیامی که آورده است نمی‌شود./ پس پیام غدیر از سوی رسول آزادی و رهایی و عدل، معرفی ولی و امام مردم است تا قیام قیامت، نه تعیین و نصب حاکم سیاسی برای مدتی کوتاه.»

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۲ ، ۰۹:۳۵
محمدجواد اخوان