رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

اغلب، مدیرمسئول، اتاق خبر، لغت نامه و ماه رمضان!

تیتر صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی (۲۹/۵/۱۳۹۰):

«به علت وفور واردات اغلب محصولات کشاورزی روی دست تولیدکنندگان مانده است؛ کشاورزان میلی برای چیدان میوه ندارند»

این روزنامه در ادامه نوشته «همچنان که در خرده فروشی‌های اغلب شهرها میوه‌های تابستانی و مرکبات وارداتی دیده می‌شوند در اغلب استانهای کشور میوه‌های تابستانی روی دست کشاورز باقی مانده است و باغداران از برداشت میوه‌های خود صرفنظر کرده‌اند. »

و حال چند سوال:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۰ ، ۱۴:۵۶
محمدجواد اخوان

نقد و بررسی ویژه نامه خاتون

چادر مشکی، شایسته یا مذموم ؟

انتشار ویژه نامه اخیر روزنامه ایران در خصوص مسئله‌ی حجاب و پوشش که با عنوان «خاتون1» بر دکه های فروش مطبوعات قرار گرفت باعث ایجاد موج جدیدی از بحث‌های سیاسی و اجتماعی حول طیف انتشار دهنده‌ی این نشریه و اهداف احتمالی و نتایج آن شد. در این میان طرح مباحث بعضاً خلاف واقع و جهت دار لازم می‌نماید تا از منظر فکری و فرهنگی محتوای این ویژه نامه مورد نقد و بررسی قرارگیرد. نگارنده امیدوار است در چند سلسله مطلب زوایای گوناگون محتوایی این نشریه را مورد واکاوی قرار دهد.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۰ ، ۱۵:۵۴
محمدجواد اخوان

حکایت آن سیلی لاعلاج

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با مسئولان و مدیران نظام در تشریح فرصت‌ها و جایگاه بین‌المللی ج.ا.ا. به نکته‌ای ظریف اشاره کردند و ان تأثیر نوع دیپلماسی اتخاذ شده از سوی ایران در واکنش قدرت‌های غربی است. ایشان فرمودند: «بعضی خیال می‌کنند اگر امروز فلان دولت مستکبر، چه در اروپا، چه در غیر اروپا، نسبت به جمهوری اسلامی یک حرفی میزند، یک چیزی می‌گوید، یک اظهارنظری می‌کند که اهانت‌آمیز به جمهوری اسلامی است، این معنایش تنزل رتبه‌ی جمهوری اسلامی است؛ نه، این‌ها هر وقت توانستند، کردند. آن زمانی هم که ما متأسفانه یک مقداری در مقابل دشمن کوتاه می‌آمدیم، از این کارها می‌کردند. این جور نیست که ما حالا چون ایستادگی کردیم، چون استقامت به خرج دادیم، بگوییم این‌ها را سر لج آوردیم؛ نه. یک روزی در خطابه‌های مسئولینمان مناقب آمریکا ذکر می‌شد؛ همان روزها رئیس جمهور وقت آمریکا با سبک‌سری تمام، ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کرد! یک روزی یکی از دولت‌های اروپائی نسبت به جمهوری اسلامی اظهار علاقه و ارتباط و این‌ها می‌کرد؛ همان دولت سر قضیه‌ی قهوه‌خانه‌ی میکونوس دادگاه تشکیل داد، مسئولین درجه‌ی یک کشور را در آن دادگاه متهم کرد! دولت‌های اروپائی با آن‌ها همدست شدند، همه‌شان سفرای خود را از تهران فراخوانی کردند؛ این‌ها که یادمان نرفته. خواستند سیلی بزنند، البته سیلی سخت‌تری خوردند. از همین حسینیه آنچنان سیلی‌ای خوردند که بعد تا مدت‌ها دنبال علاجش بودند! هر وقت توانستند، آن‌ها درصدد سیلی زدن برآمدند. هر وقت ما کوتاه آمدیم، یک خرده‌ای سست برخورد کردیم، آن‌ها پرروتر شدند. نخیر؛ ایستادگی جمهوری اسلامی، تصریح به شعارهای انقلاب، تصریح به مبانی انقلاب، عزت ما را در دنیا بیشتر کرده است.»[1]

اشاره معظم له با واقعه مهم و تأثیرگذار موسوم به «میکونوس» در روابط خارجی ایران و اروپا لازم می‌نماید با بازخوانی پرونده‌ی این رویداد و حواشی و تأثیرات آن به بررسی عکس‌العمل جمهوری اسلامی ایران و خصوصاً تدابیر رهبر فرزانه انقلاب در خنثی سازی این توطئه و تبدیل تهدید به فرصت پرداخته شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۰ ، ۱۴:۵۲
محمدجواد اخوان

وقتی کسی محل این به اصطلاح اعتصاب غذا نمی گذارد

شکم های گرسنه فشار می آورد که بابا زودتر تو این وامونده یه چیزی بریز، آخرش زخم معده می کنی دیگه تا آخر عمر باید از خیر غذاهای چرب و چیل دنیا بگذری!!! از طرفی نگهان یاد آرمان (!) آزادیخواهی!!! می افتی که نخیر! من تا اخرین قطره ی خونمو در این راه باید بدهم!!!! اما یه دردی بد اذیتت می کنه! اگه گفتید چی؟ بله این که سه هفته است زور زدم تا همه عالم و ادم بفهمند من در اعتراض به سیاست های رژیم دست به اعتصاب غذا زدم و حالا ...!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۰ ، ۱۷:۴۹
محمدجواد اخوان

ناامنی اجتماعی و مفقوده‌ای به نام حیا

بروز و چشمگیر شدن نابه‌هنجاری‌های اجتماعی به یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های صاحب نظران و عموم مردم شده است. در این میان طیف وسیعی از عوامل ضدامنیت اجتماعی از جمله جرائم خشن، نابه‌هنجاری‌های اخلاقی و... موجبات نگرانی دوچندان شده است. با این که ممکن است تصور شود بخشی از این نابه‌هنجاری‌ها مرتبط با تغییرات فصلی و گرم شدن هواست (که بررسی‌های جهانی نشان از افزایش جرم در فصل گرم سال است) اما واقعیت ان است بروز حوادث و صحنه‌هایی که زیبنده چهره جامعه اسلامی نیست، با شاخصه‌های عمیق‌تری از جمله «حیا» مرتبط است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۰ ، ۱۷:۴۷
محمدجواد اخوان

تحولات منطقه و احیای کاریکاتوری ضدانقلاب

هم‌زمان با عزم جدی عراق برای اخراج عوامل گروهک نفاق از خاک این کشور، تلاش منافقین برای نجات از وضعیت بحرانی فعلی به سطح قابل توجهی رسیده است. آخرین راهبرد اتخاذ شده سردمداران این گروهک، سوءاستفاده از تحولات منطقه و تلاش کاریکاتوری برای همسو نشان دادن سرکردگان این جریان با تحولات و خواست ملت‌های منطقه است. از بارزترین اقدامات مرتبط می‌توان به برگزاری نشستی ناموفق در مصر تحت عنوان «نجات ساکنان اشرف» و پیام اخیر سرکرده‌ی این گروه به مناسبت ماه رمضان و تلاش برای همراه نشان دادن خود با جریان بیداری اسلامی منطقه است. البته این تنها منافقین نیستند که به دنبال بهره برداری از تحولات منطقه‌اند. اخیراً برخی عناصر جریان فتنه نیز در حال تلاش برای هم جهت جلوه دادن تحولات منطقه با فتنه شکست خورده سبز هستند. از بارزترین این اقدامات نامه‌های چندباره «مصطفی تاج‌زاده» است که البته در ضمن آن به دنبال مطرح کردن دوباره‌ی نام خویش نیز هست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۰ ، ۱۷:۴۶
محمدجواد اخوان

مالیخولیای کردستان بزرگ یا نفوذ صهیونیست‌ها؟

مسئله درگیری نیروهای امنیتی و انتظامی کشورمان با عوامل گروه‌های تجزیه‌طلب شمال غرب (خصوصاً پژاک) به یکی از مهم‌ترین موضوعات خبری منطقه‌ای بدل شده است. در این میان ان چه مشاهده می‌شود فرصت‌هایی است که در اختیار گروهک‌هایی همچون «کومه له» و «پژاک» شامل امکانات لجستیکی و پایگاه‌های نظامی و آموزشی در منطقه شمال عراق قرار گرفته است.

علی رغم آن وجود چنین امکانی برای مخالفین نظام و تمامیت ارضی کشورهای همسایه، خلاف بین رویه‌های بین‌المللی و رویکرد حسن هم‌جواری است، اما شاهد آن بودیم که وزیر خارجه عراق (که اتفاقاً از کردهای عراق نیز هست) در اظهاراتی غیرمسئولانه و شگفت آور بمباران پایگاه‌های پژاک از سوی ایران را محکوم می‌کند. روشن نیست که چرا دولت خودخوانده و غیررسمی اقلیم کردستان عراق حاضر به برخورد با ناامن کنندگان کشورهای هم‌جوار نیست؟ گویا مالیخولیای متوهمانه و خیالی کردستان بزرگ گریبان‌گیر سردمداران این اقلیم نیز شده است. البته در این میان تلاش‌های و طراحی‌های اشغالگران عراق و رژیم صهیونیستی (که حضوری 50ساله در کردستان عراق دارد) را نبایست نادیده گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۹۰ ، ۱۴:۴۵
محمدجواد اخوان

رأفت آمنه و آب گل آلود قدرت طلبان

ماجرای بخشش جوان اسیدپاش توسط آمنه بهرامی که یکی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی این روزهاست و البته در فضای سیاست حاشیه سازی‌هایی نیز کرده است. جالب‌ترین واکنش ، ورود سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق به این موضوع است که البته در لابه لای این ورود نیز اغراض سیاسی پنهان نمانده است.

خاتمی در پیام خود با اشاره به بخشش آمنه می‌نویسد: «بر همه ثابت شد که در برابر سنگدلی و بی آزرمی و نفرت پراکنی و خودخواهی و کین‌توزی هنوز می‌توان از مهربانی، شرافت و احترام به زندگی، دیگرخواهی و بزرگ منشی هم سراغ گرفت.» در این خصوص چند نکته به ذهن می‌رسد که مروری اجمالی بر آن‌ها خالی از فایده نخواهد بود:

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۰ ، ۱۶:۴۳
محمدجواد اخوان

والذین ءامنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجة عند الله اولئک هم الفائزون ( کسانی که ایمان آوردند و هجرت نمودند و با اموال و جان هایشان در راه خدا جهاد کردند مقامشان نزد خداوند برتر است، آنان همان رستگارانند.)

آن روزها دروازه شهادت داشتیم ولی حالا معبری تنگ. هنوز فرصت برای شهید شدن هست باید دل را صاف کرد. (مقام معظم رهبری)

با نهایت تأسف و تأثر صبح امروز اطلاع یافتم حسین مؤمنی دانشجوی بسیجی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، شب گذشته حین ماموریت در مناطق محروم ، پس از انحراف اتومبیلش از جاده ، به فیض شهادت نائل گشت.

برحسب اطلاعات واصله این حادثه زمانی رخ داد که شهید مومنی در حال بازگشت از اردوی جهادی در مناطق شهرکرد بود و به علت انحراف اتومبیلش از جاده در حوالی اصفهان دچار حادثه می شود. متاسفانه گویا به دلیل نبود دید کافی و عدم اطلاع وسایل نقلیه ای که از این مکان عبور می کردند ، مردم منطقه دیر به این موضوع پی بردند و با دیر رساندن این بسیجی به بیمارستان وی به فیض شهادت نائل می گردد.

حسین مؤمنی ، دانشجوی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر ورودی 87 و مسئول بسیج سازندگی این دانشگاه بود و از 1۲ تیر امسال به مناطق محروم استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود. او به مصداق آیه شریفه «والذین ءامنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجة عند الله اولئک هم الفائزون» هجرتی الهی نمود و به همراه دوستانش از بذل جان و مال خویش در راه اعتلای کلمه الله و محرومیت زدایی از ایران اسلامی و خدمت به خلق مؤمن خدا از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و درآخر نیز در همین راه پرفیض نورانی جان به جان آفرین تسلیم نمود.

این ضایعه ی أسفناک را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری و همه پیروان راه نورانی ولایت و فرزندان معنوی حضرت روح الله (ره) تسلیت عرض می کنم. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد ...

اللهم ارزقنا شهادت فی سبیلک...

 


 

* مراسم تشییع پیکر پاک این شهید عزیز جمعه ۷مرداد ۱۳۹۰ ساعت۹ صبح از مقابل منزل ان مرحوم برگزار می گردد:

نشانی: تهران- فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس غربی- بعد از پل اتوبان شهید باکری- خیابان بهار جنوبی

حضور برادران عزیز موجب شادی روح ان مرحوم و تسکین بازماندگان و دوستان خواهد بود.


 

مصاحبه شهید مومنی یک ماه و نیم قبل از شهادت:  فرهنگ سازی بسیج سازندگی باید متناسب با شرایط جوانان باشد
 

مجموعه تصاویر  دانشجوی جهادگر بسیجی شهیدحسین مؤمنی

 

شهید حسین مومنی مسئول کانون خدمت رسانی و بسیج سازندگی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود که نیمه شب چهارشنبه ۵مرداد سال ۱۳۹۰ در حین بازگشت از مأموریت محرومیت زدایی از مناطق محروم استان چهارمحال و بختیاری در حوالی اصفهان در سانحه ای رانندگی جان به جان آفرین تسلیم نمود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۹۰ ، ۱۷:۳۹
محمدجواد اخوان

اصلاح طلبان به دنبال ارزیابی فضای سیاسی کشور هستند

مسئول سابق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه اصلاح طلبان به دنبال استفاده از چهره‌های ناشناس برای حضور در انتخابات آتی مجلس هستند، گفت: اصلاح طلبان در حال حاضر به دنبال ارزیابی فضای سیاسی کشور و افکار عمومی برای حضور در انتخابات آتی مجلس هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۰ ، ۱۷:۳۶
محمدجواد اخوان