رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

استیصال بزرگ آل سعود

شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳ ب.ظ

استیصال بزرگ آل سعود

خبر به شهادت رساندن آیت‌الله نمر باقر النمر، روحانی برجسته و مبارز عربستانی توسط آل‌سعود بار دیگر واقعیت‌های صحنه سیاسی این رژیم و رویکردهای حاکم بر آن را نمایان ساخت. 
در این میان هرچند این حادثه تلخ و غم‌انگیز اندوهی جانکاه را بر دل‌های امت اسلامی و دوستداران انقلاب و مقاومت اسلامی در سراسر جهان نشاند، اما در پیرامون آن می‌توان به طرح نکات مهمی چند پرداخت: 
1- اعدام شهید نمر را بایستی در امتداد خط اقدامات ضدانسانی‌ای دانست که ساکنان این روزهای «روضه الخریم» در تقابل با محور مقاومت و گفتمان انقلاب اسلامی در پیش گرفته‌اند. حمله ددمنشانه به یمن و به خاک و خون کشیدن هزاران انسان بی‌گناه، حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه، به شهادت رساندن چند هزار نفر از حجاج مظلوم بیت‌الله الحرام در فاجعه منا، هدایت پنهان و آشکار تعرض به شیخ زکزاکی و اعضای جبهه اسلامی نیجریه و نهایتاً به شهادت رساندن شهید نمر همه و همه اجزای این سناریوی گام به گام برای مهار جبهه مقاومت بوده است. 
2- نوع فضاسازی رسانه‌ای که سعودی‌ها در این ماجرا ترتیب دادند نیز حائز اهمیت است. رسانه‌های سعودی به ویژه رسانه‌های داخلی برای مخاطبان داخل عربستان، از حدود یک هفته پیش خط خبری تبلیغی مبارزه با تروریسم را در پیش گرفتند و تلاش می‌شد رژیم این کشور در میدان مبارزه با تروریسم فعال و پویا نشان داده شود. 
اعلام خبر شهید نمر نیز در همین امتداد انجام پذیرفت، یعنی دستگاه امنیتی آل‌سعود با اعلام خبر اعدام 47 نفر از مجرمین به بهانه مبارزه با تروریسم در انتهای فهرست اعدام‌شدگان نام شهید نمر را افزود. 
هرکس با حال و هوای نظام قضایی سعودی اندکی آشنایی داشته باشد، نیک می‌داند که در این نظام حقوقی اعدام (آن هم به خشن‌ترین وجه یعنی گردن زدن و گلوله‌باران) امر رایجی است و چه بسا همه روزه و همه هفته در این کشور در حال اجرا است. اینکه برای اعلام خبر اعدام تعدادی از محکومین دادگاه‌ها اینچنین فضا‌سازی رسانه‌ای توسط نهاد امنیتی این کشور ترتیب داده می‌شود حاکی از نگرانی از پیامدهای آن است. 
فضای عملیات روانی طرح‌ریزی شده سعودی‌ها در رسانه‌هایشان در تلاش است اولاً نام شهید نمر در میان این فهرست محکومین چندان به چشم نیاید و ثانیاً آن را در ارتباط با مسئله مبارزه با تروریسم معرفی نماید. 
3- تبارشناسی پدیده تروریسم تکفیری که به بلای جان امروز منطقه و جهان بدل شده است، نشان می‌دهد خاستگاه معرفتی، سیاسی و امنیتی این پدیده زشت از رژیم آل سعود و منظومه فکری و فرقه‌ای است که این رژیم مروج آن بوده است. حال اینکه این رژیم و علمای درباری آن ژست برائت‌جویی از این جریان منحوس را در پیش گرفته‌اند، در نوع خود جالب توجه است. 
اندکی تأمل در واقعیت‌های میدانی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به خوبی عیان‌کننده این حقیقت است که همین الان نیز در عرصه میدانی این آل‌سعود است که تأمین‌کننده و پشتیبان اصلی مالی و لجستیکی و حتی انسانی تروریست‌ها است و تشت رسوایی این رژیم چنان از بام افتاده است که خطیب وهابی مسجدالحرام منصوب شده از دربار این رژیم، دو روز پیش برای آنان که مجاهدین اسلام در بلاد شام و عراق می‌خواندنشان دعا می‌کند و کیست که نداند که مقصود وی از این به اصطلاح مجاهدان چه کسانی هستند؟
4- اقدام سعودی‌ها در به شهادت رساندن شیخ در شرایط کنونی و در اوج ناکامی‌های آل‌سعود در عرصه‌های میدانی تحولات منطقه خصوصاً یمن، عراق و سوریه، البته حکایت از استیصال این رژیم نیز دارد. برخی اخبار حاکی از نگرانی‌های مسئولان امنیتی این حکومت از واکنش شیعیان شرق عربستان (که پایگاه اجتماعی شهید نمر نیز در این منطقه است) می‌باشد که با توجه به استراتژیک و نفت‌خیز بودن این منطقه اهمیت آن برای آل‌سعود دوچندان است. 
این روزها آل‌سعود خود را در چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی متعددی درگیر ساخته و ناگفته پیداست که چالش‌های داخلی این رژیم نیز کمتر از آن نیست. 
کسری بودجه شدید ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت و در پیش گرفتن سیاست نسبی ریاضت اقتصادی در سال جدید میلادی، رقابت‌های داخلی شاهزادگان روضه‌الخریم و خصوصاً نارضایتی برخی طیف‌های محافظه‌کارتر دربار سعودی از رفتارهای ناپخته طیفی که در 10 ماه اخیر بر سر کار است، ناآرامی سیستم اداری حکومتی (که در اثر آن حوادثی همچون فاجعه منا و بیمارستان جازان و ... رخ داد) و نیز ترس و واهمه از بلای جان شدن تروریست‌های تکفیری خودسر، همه و همه نشانگر روزهای بد برای رژیم سیاسی و احوال ناخوش آن است. 
در سال‌های متوالی فروش خام ثروت‌های خدادادی و نفت بر بسیاری از حقایق این سرزمین و حاکمانش سایه افکنده و مانع از دیده شدن واقعیت‌های بسیاری شده است اما به نظر می‌رسد اکنون سعودی‌ها به مرحله‌ای حساس و سرنوشت‌ساز رسیده‌اند؛ مرحله‌ای پر از اشتباهات بزرگ و جبران‌ناپذیر!
این نوشتار را با ادای احترام به شهید آیت‌الله نمر باقر امین النمر به پایان می‌بریم و به تأسی از روح خدا(ره) انتقام الهی از این سفاکان را به انتظار می‌نشینیم که فرمود: «ان‌شاءالله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل‌سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و آزادی کعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجدالحرام وارد خواهیم شد.

 

همین مطلب:

روزنامه جوان- استیصال بزرگ آل سعود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۲
محمدجواد اخوان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی