رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

­بگذاریم وحدت، همچنان تحکیم یابد!

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۳۲ ب.ظ

­بگذاریم وحدت، همچنان تحکیم یابد!

انتخابات سالیانه شورای مرکؤی اتحاىیه انجمن های اسلامی ىانشجویان سراسر کشور (ىفتر تحکیم وحىت) ىر حالی برگزار گردید که نام این تشکل با پیشینه پر فراز و فرود جنبش دانشجویی مسلمان در کشور ما عجین شده است و با نگاهی بدان می توان تاریخ این جنبش را مرور نمود. این اتحادیه دانشجویی که در اغازین روزهای پیروزی انقلاب و با هدف وحدت افزایی ایجاد گردید در مقاطع مختلف سیاسی کشور، اعم از تسخیر لانه جاسوسی، انقلاب فرهنگی، دفاع مقدس و ... نقش آفرینی نموده است.

با این حال در مقطع خاصی در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد هجری شمسی، یعنی در سالهایی که با روی کار امدن اصلاح طلبان سیاسی در کشور، تنش آفرینی، توسعه سیاسی نام گرفت، این تشکل مورد طمع جریانهای سیاسی قرار گرفت و دستخوش مطامع آنان واقع شد. در این دوره بود که استحاله ارزشی و سیاسی این تشکل شدت گرفت و تا آن حد رسید که تشکل مدعی پیروی از خط امام دست از مبارزه با استکبار کشید و به پیروی از جریانات ضدانقلابی همچون گروهک نهضت آزادی روی آورد. در این مقطع این تشکل به پیاده نظام جریان سیاسی افراطی وقت تبدیل شده بود که در چارچوب پیاده سازی راهبرد «فشار از پایین، چانه زنی در بالا» به فراهم اوری سیاهی لشکر برای پیگیری سناریوهای اصلاح طلبان مشغول گردید. در همین روند بود که حادثه ی کوی دانشگاه تهران و حوادث پس از آن رخ داد که فتنه 78 معروف گردید. در اخر نیز در پی حساسیت نیروهای ارزشی درون این تشکل و دانشجویان دیگر نسبت به روند، سیاستمداران حزبی هدایت کننده این روند، آخرین نسخه خود را برای ضربه زدن به این نماد پیشینه جنبش دانشجویی مسلمان پیچیدند که آن «انشعاب» و تبدیل این تشکل به دو طیف قانونی شیراز و غیرقانونی علامه بود.

خوشبختانه در سالهایی که دیگر خبری از تنش آفرینی و بحرانسازی افراطیون نبود، این تشکل توانست قوام دوباره خود را تا حدودی دریابد و طیف قانونی آن با گسترش حضور در دانشگاهها و نقش آفرینی در جنبش دانشجویی، جایگاه گذشته خود را باز یابد. با این حال در روزها و هفته های اخیر و خصوصاً در تحولات سیاسی کشور، نگرانی هایی در خصوص آینده این تشکل پدید امده است. هرچند با این انتخابات سالیانه اخیر این تشکل که با نظارت نهادهای مسئول و در روندی کاملاً قانونی برگزار گردید، خواست اکثریت اعضای این تشکل محقق گردید، اما در گوشه و کنار محافل دانشجویی خبرهایی از تلاش برخی برای مخالفت با خواست اکثریت اعضا شنیده می شود.

به نظر می رسد در پشت پرده این تلاشها که در قالب تعداد معدودی از اعضای این تشکل دنبال می گردد همان دستهایی را باید دید که به دینال بهره­برداری های سیاسی از دانشجو و تبدیل کردن آن به پیاده نظام سیاسی خود هستند. آنچه در پی برخی اعتراضات یک اقلیت به نتایج این انتخابات و به دنبال آن رایزنیهای گسترده آنان، اتفاق می افتاد، نگرانی هایی در باب تکرار آنچه را که 16 سال پیش بر سر تحکیم وحدت آمد، به همراه داشته است. به نظر می رسد، سناریویی در حال وقوع است تا با وقوع انشعاب در این تشکل، اولاً آن را دچار یک مشغول سازی درونی گرداند و ثانیاً زمینه سازی برای تشکل­سازی دانشجویی در جهت اهداف افراطیون انجام پذیرد.

بدون شک حریت و آزادگی یک تشکل دانشجویی، در تعارض با پیروی آن از جریانات و احزاب سیاسی بیرون دانشگاه است و تبدیل شدن یک تشکل درون دانشگاه به شاخه دانشجویی حزب سیاسی بیرون دانشگاه مورد به صلاح جنبش دانشجویی کشور نیست. خصوصاً سابقه ای که افراطیون در تبدیل کردن جریانات دانشجویی به ابزاردستی برای چانه زنی با نظام داشته اند، لزوم فاصه گرفتن تشکلهای دانشجویی و خاصتاً دفتر تحکیم وحدت از آنان را بیش از پیش می نماید.

دفتر تحکیم وحدت همانگونه که از نامش پیداست نماد تحکیم دانشجویان ارزشی از یک سو و از سویی وحدت حوزه دانشگاه بوده، هست و باید در آینده نیز چنین باشد. حساسیتها و دغدغه های اعضای این تشکل و همه فعالان دانشجویی که به سرنوشت جنبش دانشجویی مسلمان علاقه­مند هستند، اجازه نخواهد داد که در درون این تشکل با یک نسخه پیچیده شده از بیرون، انشعابی رخ دهد و این دفتر همچنان در جهت پیروی از خط امام (ره) و مقام معظم رهبری به حرکت خود ادامه خواهد داد.

 


 

همین مطلب:

روزنامه جوان- بگذاریم وحدت، همچنان تحکیم یابد!

نظرات  (۱)

همین مونده بود که در مورد تحکیم وحدت و انجمن اسلامی هم دستور بدید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی