رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

مهمترین پارامترهای فضای گفتمانی انتخابات ایران/ نیاز داریم که بار دیگر ملاک‌های خود را بر اساس چارچوب گفتمان انقلاب بازخوانی کنیم

 مسئول مسئول سابق واحد سیاسی بسیج دانشجویی خواجه نصیر معتقد است: جنبش دانشجویی در انتخابات  نقش بسیاری می تواند داشته باشد برای این که مردم هم در مسئله انتخابات نه احساسی بلکه عقلایی از منظر گفتمان انقلاب اسلامی ورود پیدا کند؛ به جای این که بعضی از مسائل فرعی مانند چالش‌های اقتصادی که البته این موارد نیز مهم هستند.

محمد جواد اخوان  مسئول سابق واحد سیاسی بسیج دانشجویی خواجه نصیر در گفت و گو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، درباره نقش جنبش دانشجویی در عرصه سیاسی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: با توجه به تحولاتی که در دوره‌های آخر انتخابات ریاست جمهوری داشته‌ایم یک احساس نیازی نسبت به تحول رویکرد ما به نوع ورود به انتخابات وجود دارد، تا به حال این مبنا بوده است که بر مبنای اشخاص به مسائل انتخابات ورود پیدا کنیم در رقابت بر اشخاص هم ملاک ها را ازریابی می کنیم و نهایتاً فردی پیروز می‌شود.

وی با تاکید بر این مسئله که امروز نیاز داریم که بار دیگر ملاک‌های خود را بر اساس چارچوب گفتمان انقلاب بازخوانی کنیم افزود: این بار از معیار ارزشی و گفتمانی به افراد ورود پیدا کنیم این باعث می‌شود که در مسئله انتخاب به راحتی تنازل نکنیم و ثانیاً این که همیشه آنها را به عنوان چارچوب مطالبه داشته باشیم که به رئیس جمهور خود بگوییم ما بر اساس اینها از شما حمایت کردیم، این یک مسئله اصلی است که در ورود انتخابات برای ما مهم است.

اخوان همچنین در ادامه تصریح کرد: با توجه به تلاش‌هایی که وجود دارد برای اینکه گفتمان اصلی انقلاب تضعیف شود این جا باید تأکید کرد که در فضای منتهی به انتخابات تلاش شود که این چارچوب های اصیل گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه بار دیگر باز خوانی شود.

این فعال دانشجویی در ادامه نقش جنبش دانشجویی در فضای انتخابات آن را بسیار مهم توصیف ارزیابی کرد و گفت: جنبش دانشجویی در این جا نقش بسیاری می تواند داشته باشد برای این که مردم هم در مسئله انتخابات نه احساسی بلکه عقلایی از منظر گفتمان انقلاب اسلامی ورود پیدا کند؛ به جای این که بعضی از مسائل فرعی مانند چالش‌های اقتصادی که البته این موارد نیز مهم هستند اما در مقیاس مسائل اصلی که ارزش‌های انقلاب است و مواردی هست که انقلاب اسلامی ایران، سی سال برای آنها هزینه داده است، اینها ملاک قرار بگیرد و یا این که فرصت ایجاد شود که بعضی جریانات مانند فتنه به عرصه انتخابات برگردند و اینها تهدیداتی هستند اما اگر از منظر اگر با نگاه گفتمانی ورود پیدا کند نگرانی ها کمتر می شود.

اخوان همچنین با اشاره به فضای گفتمانی در انتخابات ریاست جمهوری،  " اعتقاد به جامعیت اسلام"،  "گفتمان انقلاب اسلامی"، "عقلانیت" و " عدالت خواهی" را جزء مهمترین پارامتر اصلی گفتمانی دانست و تاکید کرد: چارچوب گفتمانی که مورد تأکید ما است؛ چون منبعث از اندیشه امام خمینی (ره) و حضرت آقا است، از اندیشه های امام خمینی (ره) و حضرت آقا می توان چارچوب مدونی را استخراج کرد، اما اگر بخواهیم اشاره ای داشته باشیم، به چند اصل اشاره می کنیم:

یکی اعتقاد به جامعیت اسلام و حاکمیت اسلام ناب است، این که همه افراد اعتقاد داشته باشند که اسلام می تواند در همه ابعاد جامعه را اداره کند و گفتمان معارض، چه گفتمان غربی و غیر قومی را نباید در اولویت قرار داد.

یکی از چارچوب‌های جدایی ناپذیر از گفتمان انقلاب اسلامی؛ مسئله دیگر  نگاه استکبار ستیزانه است، به خصوص که فشار دشمن زیاد شده است.

مطلب دیگر عقلانیتی است که در اندیشه اسلامی وجود دارد و مورد تأکید است و بر مبنای خرد ورزی که مورد تأکید دین است باید به مسائل ورود پیدا کرد.

عدالت خواهی بحث دیگری است؛ یعنی نباید الگوی پیشرفت ما عدالت را نداشته باشد و به خاط توسعه عدالت نا دیده گرفته شود.

لینک همین مطلب:

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی